Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] taiteilija-apurahat jaettu

From: heikki jokinen (heikki.jokinen@helsinki.fi)
Date: 13.09.2002 - 14:42:42

kysymykset kuuluivat näin:

> Mikä onkaan toimikuntanne nettiosoite? Millä perusteella apurahoja jaetaan?
> Niille jotka ovat viime aikoina saaneet aikaan paljon ja merkittävää vaiko
> sellaisille joilta voidaan odottaa tulevaisuudessa (apurahan turvin) jotain?
> Itselläni on nimittäin se ongelma ettei kerkiä taiteilemaan kun täytyy
> käydä muissa töissä perheen elättämiseksi. Onko tuotetun taiteen
> kaupallisuus tai jo saavutettu menestys eduksi vai haitaksi apurahan
> saamisen kannalta?

vastaukset taas näin:

siteeraan aiempaa viestiäni eli tiedot löytyvät täältä:
"Hakulomakkeita voi tulostaa verkosta, http://www.taiteenkeskustoimikunta.fi/apurahat/hakuohjeet/index.html ja niitä saa alueellisista taidetoimikunnista, maakuntakirjastoista ja Helsingissä lisäksi Helsinki-Infosta Jugendsalista, os. Pohjois-Esplanadi 19. Lomaketilaukset voi tehdä myös faksilla 09-1341 7069 ja sähköpostilla birgit.kaistinen@minedu.fi "

samoilla verkkosivuilla esitellään koko valtion taiteilijatuen aparaatti.

taiteilija-apurahoja jaettaessa jo osoitettu osaaminen on oleellista. tietysti se liittyy tulevaisuuteenkin, jo osaamisensa osoittaneiden voi olettaa pystyvän vastaisuudessa myös kelpo työhön kunhan taloudellisia mahdollisuuksia siihen olisi.

koska hakijoita on useita, niin tehdyn työn laatu - jolle ei tietenkään ole objektiivista mittaria - on tärkeä kriteeri.

jotta taitelija-apurahat eivät ohjautuisi vain veteraaneille on niistä määräys, että tietty osa on annettava nuorille tai uransa alussa oleville taiteilijoille. näin myös käytännössä tehdään, eli ehdon täyttymistä seurataan.

nyt puhuin siis taiteilija-apurahoista, eri hanketukia on useita ja niissä on taas hiukan eri kriteerejä. niistä olen kirjoittanut melko tarkasti aiemmin puhekuplaankin.

kaupallisuudella - mitä sekin nyt sitten taas onkaan - ei ole suoraa merkitystä päätöksentekoon. mutta työhön on liityttävä luova, taiteellinen elementti, esim. mainostoimistopiirtäjille ei taiteilijatukea myönnettäisi. taiteellisuuden aste ei ratkaise, eli mahdollisuudet eivät muutu kun työ muuttuu ns. taiteellisemmaksi. laatua voi tehdä eri lajeissa ja tavoilla.

t.
heikki jokinen