Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re Tämän aamun Hesarista

From: Vesa Kataisto (vekatai@utu.fi)
Date: 07.09.2002 - 16:12:12

> Mutta hetkinen... eikös tästäkin paista inhottava asenne läpi: että sarjakuvaa
> saavat tehdä vain harvat ja valitut.

Ei se ole ihan niinkään. Mäkilän albumi on ihan kaunis kuvakirja, mutta ei se
sarjakuvana toimi. Valitettavasti. Sarjakuvia toki saa tehdä kuka vaan ja mitenkä
vaan, mutta ei kaikki sarjakuvan nimissä kulkeva ole sarjakuvaa. Kuten ei kaikkea
kansien väliin pistettyä tekstiäkään voi pitää kaunokirjallisuutena. Aina se enemmän
harmittaa jos isolla vaivalla ja rahalla tehdään mutta tulos on mikä on - ks. vaikka
Kata Kärkkäisen tai Lilli Suomalaisen "romaanit". No Mäkilää ei voi tietenkään voi
laittaa suoraan samaan kategoriaan Kärkkäisen ja Suomalaisen tai nykyisen Arto
Paasilinnan kanssa, koska hän sentään osaa päätyönsä eli taidemaalauksen hyvin.
Kärkkäisen kirjat ovat mitenkuten luettavissa, koska välissä on häärinyt leegio
kustannustoimittajia: "Te tuotte minulle säkillisen täitä ja säkillisen luita ja
käskette tehdä niistä sotilaita", puuskahti sotilasvälskäri Gogolin romaanissa
Kuolleet sielut, muistaakseni..
Sarjakuvan alalta kustannustoimittajia ei löydy, kuten ei varsinaisesti löydy
kustannuspolitiikkaakaan. Varsinkin isommat kustantajat - jos milloinkaan yleensä
sarjakuvaa julkaisevat - julkaisevat ne just sellaisenaan, tai ainakin niin tuntuu
Daydreamerin kohdalla tapahtuneen.

t. Vesa