Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] RE: [puhekupla] Re: [puhekupla] Tämän aamun Hesarista

From: Kivi Larmola (kivi@kaapeli.fi)
Date: 07.09.2002 - 23:08:08

>Rakentavaa olisi kritiikin yhteydessäkin muistaa toivottaa uudet yrittäjät
tervetulleiksi alalle, vaikka sen jälkeen huomautettaisiinkin, että opittavaakin
on vielä paljon.

Olet tietysti oikeassa, Jyrki. Mutta tässä tapauksessa ei ole ihan tuosta kyse, koska Mäkilä saa hengentuotteensa läpi ikäänkuin "jonon ohi" - kuvataiteilijan painoarvolla. Uudet tulokkaat ovat aina tervetulleita, mutta jos vasta-alkaja (siis, niinhän se on) kokee entréensä ikäänkuin nyrkkeilykehään saapumiseksi ...no niin. Oikeaan ammattilaisuuteen kuuluu mun mielestä erottamattomana osana hyvästä itsetunnosta/ammattiylpeydestä kumpuava tietty nöyryys.

Itse asiassa jos oikein tarkkaan katsotaan, kyse ei ole tekijöistä, yleisöstä tai edes siitä "mikä on oikein" vaan paljon perimmäisestä sarjakuvalaman syystä - siitä, että sarjakuvaan erikoistuneita kustannustoimittajia ei enää ole. Jopa Ronkaisen Timo, jonka luulisi tietävän paremmin, kommentoi tässä joku aika sitten, kuinka Like ja Jalava eivät ota kustannusohjelmaansa ilmeisimpiäkään heille ikäänkuin kuuluvia sarjakuvauutuuksia - totta se on. Mutta syynä ei suinkaan ole mielenkiinnon puute, vaan enemmänkin se, ettei kenelläkään missään suomalaisessa kustantamossa tunnu enää olevan aikaa, mahdollisuuksia tai edes valmiuksia seurata sarjakuvan kenttää ja ehdottaa muutoksia ja uutuuksia kustannussuunnitelmiin.

Kuvakirja- tai kaunokirjallisuuspuolen vahva hallinta ei välttämättä anna sinällään edellytyksiä arvottaa sarjakuvaa. Saati, että jonkin muun sektorin kustannustoimittaja osaisi arvioida kentän sisäisiä arvoja.

Toinen asia on se, kuinka hyvät edellytykset Puikkoselle (like) ja Heiniselle (jalava) aikoinaan edes annettiin hoitaa tonttiaan täysipainoisesti. Suurimmat vikatikit on helppo osoittaa yhteispainatuksesta aiheutuvan noidankehän piikkiin - kokonaiset sarjat piti (ja pitää) ostaa ennen niiden valmistumista, tekijän nimen painoarvolla, jos mieli päästä yhteispainatukseen, mikä sinällään on värijulkaisemisen ehdoton edellytys tämän kokoisella kielialueella.

Onko kustantajilla sitten kiinnostusta palkata päätoimisia sarjakuvan kustannustoimittajia? En usko, kuukausipalkkalaisen ylläpito nykyisenlaisessa pirstoutuneessa julkaisukentässä tulee helposti maksamaan enemmän kuin tuo taloon. Mutta sen sijaan kustantajat aivan taatusti olisivat kiinnostuneita perustelluista, jäsennellyistä julkaisuehdotuksista (eikä listantekijän tarvitsisi edes haaskata aikaa sopimusneuvotteluihin) - mistä tahansa, että päästäisiin tästä kuopasta, missä julkaisuun varmuudella pääsevät vain jo sovittujen sarjojen seuraavat osat.

Mitä tapahtuu?

Norsunluutornissa,

Kivi

  • application/ms-tnef liite: stored