Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] Tämän aamun Hesarista

From: jvainio@urova.fi
Date: 07.09.2002 - 15:49:49

> Mäkilä, jos luet tämän, muista, että mä varoitin jo Aavekaupungin
> kohdalla - kuittia tulee... ei mitään henkilökohtaista. Pysy tauluissa,
> koska sarjakuvan kiintiölle olisi oikeitakin jakajia.

Mutta hetkinen... eikös tästäkin paista inhottava asenne läpi: että sarjakuvaa
saavat tehdä vain harvat ja valitut. (Monet ovat kutsutut, mutta vain harvat
valitut, vai miten sitä Ahmed Ahneessa sanottiin). Jos sarjakuvan tonttia
pidetään niin pienenä, että sille ulkopuolelta tulijoita hätistellään
mustasukkaisesti pois, niin silloinhan syyllistytään samaan elitistiseen
asenteellisuuteen kuin ne kirjallisuusihmiset, jotka koittavat häätää sarjakuvaa
pois omaa apurahakakkuaan nakertamasta.
Eikö sarjakuvan ilosanomaa ole kaupiteltu ihmisille juuri sillä argumentilla,
että se on vaivattomuudessaan helppo taidemuoto tasa-arvoisesti kaikkien
harrastettavaksi?
Rakentavaa olisi kritiikin yhteydessäkin muistaa toivottaa uudet yrittäjät
tervetulleiksi alalle, vaikka sen jälkeen huomautettaisiinkin, että opittavaakin
on vielä paljon.

---Jyrki Vainio