Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] RE: [puhekupla] Tämän aamun Hesarista

From: Kivi Larmola (kivi@kaapeli.fi)
Date: 07.09.2002 - 19:17:17

> Jarmo Mäkilän Daydreamer-albumi tylytettiin kumoon kulttuurisivuilla, minkä
> kyseinen teos ainakin ensisilmäyksen perusteella ansaitseekin.

>Tullaan tylyttämään myös Rumbassa ja tulevassa Sarjainfossa. Kauniita kuvia ja
>komea ulkoasu, mutta juoni on jäänyt pöytälaatikkoon.

Ihmekös tuo - Mäkilä on pätevä kuvataiteilija, mutta sarjakuvantekijäksi hänestä ei ole; en tiedä kumpi minua henk koht risoo miehessä enemmän - epädynaamiset "stillebenit" toiminnan tilalla, vai rivien välistä paistava "näytetään penskoille mistä kana kusee" -asenne (anteeksi kielenkäyttö, mutta tarkempaa ilmausta en keksi).

Muuten olen sitä mieltä, että Karthago... eikun, että sellaista visuaalisen kerronnan kökköyttä kuin sarjakuvapiirtäjäksi ilman aiempaa harjoitusta (lahjattomat harjoittelee - kovat jätkät menee suoraan huipulle - häh?) tahtova "kantakirjataiteilija" pystyy suoltamaan, en menis antamaan anteeksi edes meteoribaarin tupakkiaski-pienlehdissä (joissa on verrattain paljon samaa sarjakuvakerronnan ymmärtämisen ulkopuolelta kumpuavaa kerrontaa - osa toimii, osa ei).

Heh, mutta meitähän on moneen junaan. Kuten se taannoinen kaveri, joka kiipesi evoluution seuraavalle askelmalle ryhtymällä pilapiirtäjäksi:-D :-D :-D

Mäkilä, jos luet tämän, muista, että mä varoitin jo Aavekaupungin kohdalla - kuittia tulee... ei mitään henkilökohtaista. Pysy tauluissa, koska sarjakuvan kiintiölle olisi oikeitakin jakajia. Ja koska jokainen näkyvämpi sarjakuvakoitos leimaa sarjakuvaa suuren yleisön mielissä; aivan niin kuin ei tarvita kuin yksi huono teatteriesitys, baletti tai ooppera vieroittamaan katsoja loppuiäkseen näyttämötaiteesta, on sarjakuvakin aika haavoittuva väline, kiitos koko historian aikaisen "kuka tahansahan tuota voi tehdä" asenteen.

No, kaikille on tilaa - sitä kutsutaan demokratiaksi ja sillä lailla. Mutta vapaus tekemiseen merkitsee myös vastuuta tekemisestään.

Tylyä, joo. Anteeksi vain. Mutta tekee välillä hyvää päästää painetta tässä kaikinpuolisen konsensuksen luvatussa maassa.

Kivi

  • application/ms-tnef liite: stored