Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Uusi Ruutu.

From: Marko Leinonen (marko@remedy.fi)
Date: 26.08.2002 - 12:45:45

Festarilla mainoslehtistä selattuani tekee mieli heittää pari
kommenttia.

Ensinnäkin itseäni ja useita tuttujani huvitti, ärsytti kautta
närkästytti "Valitut palat" tyylinen mainoslehtykkä, jossa oli
lomaketta, raaputuskuponkeja yms. halpislehti roskaa. Tämä lienee
tietysti osa suunnitelmaa, jolla kustantaja koettaa haalia
mahdollisimman suuren tilaajakunnan, (tai saada kaikki eläkeläiset
tilaajiksi) mutta kun kohdeyleisö lienee aika valveutunutta, niin
tuollainen antaa vähän oudon ja mauttoman ensivaikutelman.

Mutta olen iloinen että viimein joku taas yrittää tämänkaltaista lehteä
käynnistää. Hyvä idea on sisällyttää mukaan elokuva ja peliuutisiakin,
joka ehkä lisää vähän lukijakantaa. Sisältö ainakin ennakkovaikutelmien
puolesta vaikutti turhan "happy happy" meiningiltä, eli hymyssäsuin
mainosmaisesti riemuitaan (elämä on laiffii), mutta kai sekin on tätä
markkinointistrategiaa? Jos lehti selviää hengissä niin sitten ehkä
voidaan ottaa vähän aikuisempi linja, siis jokin muu kuin
mainostoimiston keksimä.

Sarjakuvathan tässä lehdessä on se tärkein juttu ja kiinnostavaa on
millaista tämä puoli tulee olemaan. Eurooppa-sarjakuvaa ei ole vähään
aikaan käännetty samalla innolla kuin vuosia sitten ja olisi kiva nähdä
millaista se on nykyään. Hugo Prattit, Franquinit, Peyot ja Willit on
poissa. Epäilenpä päästäänkö tasossa lähellekään Non-Stop aikoja?
Myöskin kiinnostaa millaisia Manga sarjiksia rajalliseen sivumäärään
aiotaan laittaa? Kyllähän siellä tosin tehdään lyhyempiäkin sarjiksia.
Yhtenä nimenä mainoksessa näin Hayao Miyazakin nimen, joka on enemmän
tunnettu animaatioistaan, mutta toiminut myös aktiivisena
sarjakuvapiirtäjänä. Aiotaanko hänen lyhyitä (lentämishenkisiä)
sarjakuviaan julkaista? Jos näin on niin lupaan tilata uuden ruudun
kymmeneksi vuodeksi etukäteen. :)

En sitten tiedä onko hyvä idis laittaa kotimaisiakin sarjakuvia
joukkoon. Kyllä kotimaiset sarjikset saa luettavakseen (jos niitä
haluaa) aika hyvin muutenkin. Mutta tämä lienee vain henk.koht.
mielipiteeni, koska nykypäivän suomisarjis (viedään vaan roskat) ei
kauheasti kiinnosta. ;) Mutta tämähän johtuu tietenkin omasta huonosta
maustani.

Näin kyynikon näkökulmasta olen kuitenkin mielissäni, että tällainen
lehti tulee ja aion sen tilata ainakin tukemismielessä, oli se sitten
omaan makuun tai ei.

Marko

PS. Festarit oli ihan mukavat, trooppisesta ilmasta huolimatta. Ehkä
sarjistarjonta oli vähän vaisua, lähes kaiken oli nähnyt jo viime
vuonna. Karikatyyri automaatti oli mainio! Iltabileissä oli vähän
hiljaista. Väki ei tainut oikein löytää paikkaa? Mutta itse kyllä
tykkäsin eli kiitoksia järjestäjille.