Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: Aihe: [puhekupla] Kotimaisen sarjakuvan arvostus

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 10.07.2002 - 11:51:51

>tulisi saada osakseen arvostusta kaikilta kansalaispiireiltä?
>Itse harrastan monia asioita sarjakuvien lisäksi, eikä missään
>ole sellaista viimeisen trendin ja massojen hurmaa, mitä
>tässä nyt haetaan.
Ei kaikilta piireiltä. Mutta Öö... ehkä sen takia, että monen mielestä
olisi kiva kun koko sarjakuva ei kuolis pois (taloudellisesti
mahdottomana), vaikka kehitys tietenkin kehittyy vääjäämättä riippumatta
siitä mitä täällä pauhotaan.

Itse olen alkanut hyvin pitkälle kyseenalaistaa sitä, kuinka hyvä väline
sarjakuva lopulta on. Omalla tavallaan kirja ja elokuva on visuaalisempia,
ja siten sarjakuvaa kiehtovampia. Sarjakuvan voima on minusta sittenkin
enemmän sen joustavuudessa, "pienuudessa" ja intiimiydessä kuin suurten
tarinoiden välittäjänä. Rippuu tietenkin miten massat yritetätään tavoittaa
massoina vai yksilöinä? Vaikka nykyään paljon puhutaan personoimisesta ja
siitä miten yksilö tekee valintoja ja miten ollaan niin yksilöllisiä, niin
loppupeleissä kuitenkaan ihminen ei ole muuttunut. Ihminen menee massan
mukana ja enimmäkseen se on markkinointi mikä liikuttaa massoja.

Jos palaan muistamaan vanhoja, niin Vesan taannoinen heitto: "Jos nyt
miettii näitä viime aikojen hypermegamenestyksiä, Titanic, Harry Potter ja
Taru Sormusten Herrasta, niin eihän niiden tarinoissa ole mitään mikä ei
sarjakuvassakin onnistuisi, paitsi sarjakuvat voisivat kertoa tarinat
paremmin."
Tuntuu tuo lausunto hieman turhalta hypetykseltä. Cameronin Titanic voisi
olla sarjiksena aika tylsä, ja Tolkien toimii sittenkin paraiten tekstinä,
samoin kuin Potter?!

Reima