Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kotimaisen kirjaston arvoitus

From: vekatai@utu.fi
Date: 04.07.2002 - 11:34:34

Vai ovatko kirjastot nyt niin kovalla
> säästölinjalla...?

Ainahan ne ovat. Mutta kyse ei ole siitä, vaan propleemi on sama kuin 10,
20, 30 jne. vuotta sitten. Jokaisessa maamme kirjastossa pitäisi olla
agentti eli virkailija joka ymmärtää jotain sarjakuvan päälle. Muuten
hyvin ja kauniisti muotoillut tarjouskaavakkeet lentävät roskiin muiden
kymmenien kustantajien tarjouslistojen ohella. Esim. Karkkilan kijastokin
havahtui vasta reilut 10 vuotta sitten, sitä ennen "sarjakuva" tarkoiti
lähinnä Karin pilapirroskokoelmia. Sitten tuli yksi työllistetty, joka
tajusi sarjakuvista (en minä mutta kaverini), ja kas, kaikki muuttui
melkein yhdesä yössä. Nykyisin alle 10.000 asukkaan kaupungin kirjastossa
on sentään kohtuullinen valikoima, joka on peräti jaettu "aikuisten
sarjakuviin". Linjaa on pidetty yllä.
Se on vähän ittestä kiinni. Jos ei paikalliseen kirjanarikkaan tule
Sarjainfoa, Tähtivaeltajaa, Sarjaria, ym. ym. niin siitä vaan tiskille
sanomaan että "missäs teillä on täällä se Katja Tukiaisen uusin?? Luin
siitä juuri Sarjainfosta/T-vaeltajasta/Sarjarista."
Jos eivät het tajua niin sitten kirjoitat lapulle että haluat tämmöisen
tänne niin pian kuin mahdollista - ja kas, jos eivät ihan möllejä ole,
niin albbari on saatavilla parissa viikossa. Tätä olen joskus kuin itsekin
tehnyt ja toimii kyllä niin Karkkilassa kuin Turuuskin. Kotona ja
puutarhassa.

t. Vesa