Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Todellista vai hysteriaa?

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 03.07.2002 - 10:35:35

Kommetteja vielä Vesalle, Auralle, jne.

>Niin, netti nyt on mikä on, kultakaivos ja roskalaatikko. Fan art:ia on
Lain säädännössä (johon uhkaukset, rajoitukset, korvausvaatimukset jne.
perustuvat) EI puhuta fan-artista tai internetistä tai mp3:sta, tms. erikseen!

>Mutta, lyhyesti, kyse on tosiaan luvallisesta fanartista. :)
Luvallinen on luvallista, luvaton on luvatonta, laillinen on laillista, jne...

>Yleensä porukat kysyvät lupaa nettisivulle, mutta
>varsinkin isommilta yhtiöiltä ei usein mitään vastausta saa.
Kysyminen onkin oleellisempaa kuin vastauksen saaminen. Harva firma
lähettää ne verikoirat ensimmäisenä elkeenään. Kyllä se kaikkien vaivaa
säästää, että ensin keskustellaan.

Netti mahdollistaa helposti (ei ehkä tämän päivän resolla, mutta
periaatteessa) vaikkapa sellaisen tilanteen, että joku jossain
nauru-saarilla sijaitseva firma, kokoaa fan artia kirjoiksi tai julkaisee
niitä joulukalentereina. ...Maksamatta piirtäjälle tai hahmon
alkuperäisoikeuksien omaistajalle mitään! Tapahtuuhan tätä ilman nettiäkin
(vrt. Calvin&Hobbes) joo, joo. Mutta tämä oli vain yksi esimerkki.
Pointtini on se, että ihminen on kekseliäs eläin, varsinkin mitä tulee
rahan tekemiseen toisten kustannuksella. Kuluttava ihminen (se joka ostaa
sen C&H t-paidan) on myös tyhmä ja piittaamaton, mikä taas tekee
kaikenlaisen arveluttavan toiminnan mahdolliseksi.

>Hergen perikunta on lähetellyt fanisaittien pitäjille aikamoisia uhkauksia.
Firmat ja bändit ja sarjakuvataiteilijat suhtautuvat eri lailla. Useimmilla
lienee joku visio siitä, miten mikäkin (fani)toiminta vaikuttaa heidän
businekseensa, taiteelliseen/katu uskottavuuteensa, jne. Tämän vision
perusteella sitten toimitaan. Osa ylipäätään välittää moisesta toiminnasta
osa ei.

>Mutta toisaalta, mihin sitten voi enää luottaa?
Tämä kysymys on jokaisen itse ratkaistava. Uusi tekniikka (netti, kauppojen
asiakaskortit, sähköinen raha+henkilökortti, jne.) vaan tekee sen, että
ihmisellä ei välttämättä ole riittävästi tietoa sen arvioimiseksi että
mihin voi luottaa. Paranoidinen linja ei välttämättä pelasta, mutta toiset
nukkuvat paremmin kun tietävät, että eivät ole jakaneet meiliosoitettaan
tai sotuaan jokaiselle vastaantulijalle, joka sitä keksii pyytää.
Fyysisesti kun elellään, niin yhteisöissä meillä on tietyt mallit ja
koodit, joiden mukaan toimitaan niin että hommat sujuvat. Netti taas on
utopia, johon mahtuu ns. hyviä ja pahoja ihmisiä, eikä kukaan juuri valvo
mitä siellä tehdään.

On mahdotonta arvioida, mitä minulle merkitsee se, että kahdenkymmenen tai
kolmenkymmenen vuoden kuluttua voin halutessani tarkistaa vaikkapa sen,
mitä mieltä Tero Salomaa tai Ville Ranta oli (Puhekupla listalla)
Suomalaisen kirjakaupan businespolitiikasta. Tai mitä se merkitsee
mainituille herroille...

reim