Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Todellista vai hysteriaa?

From: Bobcat . (bobcat_112@hotmail.com)
Date: 02.07.2002 - 00:42:42

Ups, mulla tuli tossa pikku moka, sillä fanartissa copyrightit pitää
tietysti merkitä hahmojen omistajalle eikä piirtäjälle.

Pointti oli kuitenkin enemmän sitä, että haittaako piirtäjää jos taide
ei-omista hahmoista on vailla oikeaa nimeä. Vai ovatko hullut, jotka
lähtevät jäljittämään jotakuta tappoaikeissa nähtyään tämän nimen ja kuvan
netissä niin todellinen uhka, että omaa nimeään ei missään nimessä kannata
minnekään jättää. Jostain kumman syystä tuntuu siltä, että suurin osa noista
peloista on enemmän vainoharhaisuutta, ja että oikeuteen haastavat
suuryhtiötkin ovat todellisempi uhka... mutta kuten sanottua, parempi kysyä
vanhemmilta ja viisaammilta. ;) (Että voi neuvoa eteenpäin niille vielä
vähemmän viisaille kuin meikäläinen...)

>Mainittu fanartin julkaiseminen loukkaa
>nähdäkseni alkuperäisen hahmon tekijän (ja julkaisuoikeuden omistajan)
>oikeuksia. Loppupeleissä ratkaisee kai se miten
>tarkkoja alkuperäisten oikeuksien omistajat ovat. Että nostetaanko juttua
>vai ei.

Tietääkseni fanart on jokseenkin luvallista (asiaa on puitu paljonkin),
riippuen tietysti firmasta. Capcom, esimerkiksi, suhtautuu asiaan näin:
Nettisivuja saa olla, kunhan a) millään ei tee rahaa ja kaikki on vain
henkilökohtaista aktiviteettia ja b) sivu ei sisällä Capcomin henkilökuntaa
tai hahmoja halventavaa materiaalia. Yleensä porukat kysyvät lupaa
nettisivulle, mutta varsinkin isommilta yhtiöiltä ei usein mitään vastausta
saa.

> [...]
>vainoharhaiselta, mutta varmaa on se, että reaalimaailmassa niihin
>asuntoihin murtaudutaan helpommin joissa ei ole turvalukkoja. Ja
>bittipuolella mm. kaikenlaisten rekisterien ja tieto(kanto)jen
>yhdisteleminen sekä identiteetin varastaminen ovat nähdäkseni jonkin moisia
>vaaroja.
>Kotisivun julkaisemisessa on muuten sellainen mielenkiintoinen piirre, että
>se saattaa jäädä bittimaailmaan kummittelemaan. On olemassa servereitä
>jonne kotisivuja arkistoidaan, tehtyä ei sitten enää saa tekemättömäksi.

No, kyllähän ihmiset joutuvat oikeassakin elämässä ilmoittamaan nimensä
ilman että joutuvat "salamurhatuiksi" siltä seisomalta... mutta totta on,
että Internet saattaa olla vähän erilainen paikka kuin "oikea" maailma...
Tosin tarkoitit varmaan lähinnä piirtäjän ongelmaa joutua oikeuteen vuosia
vanhasta laittomasta matskusta? (Ja tottahan on, ettei ainakaan osoitetta
tai luottokortin numeroa kannata käydä kertomaan kelle tahansa. Ja totta
sekin, että Suomessa on tämä ihana numeropalvelu jonka kautta kuka tahansa
saa nimen avulla selville osoitteen ja puh. numeron... Mutta toisaalta,
mihin sitten voi enää luottaa?)

Mutta, lyhyesti, kyse tosiaan luvallisesta fanartista. :)

Aura

MSN Photos is the easiest way to share and print your photos: