Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Todellista vai hysteriaa?

From: vekatai@utu.fi
Date: 01.07.2002 - 11:03:03

> 1. Julkaiseminen on käsittääkseni julkaisemistä riippumatta siitä mitä
> julkaisee ja missä mediassa. Mainittu fanartin julkaiseminen loukkaa
> nähdäkseni alkuperäisen hahmon tekijän (ja julkaisuoikeuden omistajan)
> oikeuksia. Sitä voisi vaikka verrata toisen tekemän musiikin
> soittamiseen/tallentamiseen. Toisen biisiä ei saa levyttää, monistaa
> ja jakaa, vaikka sen itse soittaisikin. Loppupeleissä ratkaisee kai se
> miten tarkkoja alkuperäisten oikeuksien omistajat ovat. Että nostetaanko
> juttua vai ei. Jotkut henkilöt ja yhtyeet ovat tunnetusti tarkkoja,
toiset vähät välittävät. Se millaisia rangaistuksia voi tulla, riippuu
tietenkin eri maiden lainsäädännöstä.

Totta. Pari esimerkkiä musiikkimaailmasta.
1.Klassinen tapaus oli Eläkeläiset-yhtyeen esikoislevyltä
löytyvä "Humppanirvana" (sittemmin "Haulikkohumppa") eli Smells Like Teen
Spiritin humppaversio. Levyä tehtäessä Kurt Cobain oli vielä hengissä, ja
tokihan lupaa haettiin. Mitään ei kuulunut, joten levy meni tuotantoon.
Kun "Humppkäräjät" oli jo kaupoissa, tuli Warnerilta ilmoitus että ei saa
missään tapauksessa mitään versioita tehdä missään. Mutta minkäs teet,
kaupoissa oli jo, eivätkä sitten vaivautuneet vetämään humppalevyä pois.
2.Inkvisitio-yhtye teki mini-LP:n nimeltä Paratiisi ja käytti kannessa
Vartiotornista tms. napattua "paratiisikuvitusta". Jehovat/Helluntailaiset
eivät tästä tykänneet, vaan nostivat jutun. Asia sovittiin, kun yhtyeen
lakimies sai asianomistajan vakuutettua ettei kuvia ole käytetty
pilkkaavassa tarkoituksessa. Sovittiin, että 500 kappaleen painos jää
ainoaksi mitä levystä tehdään, ja näin syntyi keräilylevy..
3. Kavereideni tanssibändi Trio Rolexilla oli oma sivu netissä. Sveitsistä
otettiin yhteyttä Helsinkiläiseen lakitoimistoon, josta sitten edelleen
kaveriini Markoon, että "domain-nimei" on laiton. Marko otti yhteyttä
Muusikkojen liiton lakimieheen, että kyseessä ei suinkaan ole domain
(päähakemisto), vaan alisivu: www.grone.net/rolex
No, se sitten poistettiin ja asia selvä, toistaiseksi..

t. Vesa