Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Todellista vai hysteriaa?

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 29.06.2002 - 19:09:09

>Tarvitseeko pelkälle ns
>fanartia sisältävälle sivulle laittaa koko nimeä, sitä taidettahan ei voi
>myydä eteenpäin vaikka piirrokset periaatteessa omistaakin. Kuinka
>turvallista on yleensä pistää valokuva ja koko nimi nettisivulle?

>Mutta, kuinka todennäköistä on että taiteilija kärsii ei-copyright
>merkitystä materiaalista, pitäen vielä mielessä että kyseessä on fanart, ei
>siis omat hahmot, ja näinollen pelkkä harrastustoiminta?

Tässä on nyt pari toisistaan erotettavaa juttua.
1. Lakien ja sääntöjen puitteissa toiminen
2. Oma turvallisuus/tulevaisuus

1. Julkaiseminen on käsittääkseni julkaisemistä riippumatta siitä mitä
julkaisee ja missä mediassa. Mainittu fanartin julkaiseminen loukkaa
nähdäkseni alkuperäisen hahmon tekijän (ja julkaisuoikeuden omistajan)
oikeuksia. Sitä voisi vaikka verrata toisen tekemän musiikin
soittamiseen/tallentamiseen. Toisen biisiä ei saa levyttää, monistaa ja
jakaa, vaikka sen itse soittaisikin. Loppupeleissä ratkaisee kai se miten
tarkkoja alkuperäisten oikeuksien omistajat ovat. Että nostetaanko juttua
vai ei. Jotkut henkilöt ja yhtyeet ovat tunnetusti tarkkoja, toiset vähät
välittävät. Se millaisia rangaistuksia voi tulla, riippuu tietenkin eri
maiden lainsäädännöstä.

2. Se miten turvallista esim. rautatieasemalla on, riippuu vähän omastakin
käyttäytymisestä. Netti on tosi iso "rautatieasema" jossa liikkuu
kaikenlaista porukkaa, myös robotteja ja kaiken maailman "vainukoiria".
Niin että omien tietojen "huuteleminen" netissä voi koitua ongelmaksi - tai
sitten ei. Asia saattaa tuntua vähäpätöiseltä ja näistä huolehtiminen
vainoharhaiselta, mutta varmaa on se, että reaalimaailmassa niihin
asuntoihin murtaudutaan helpommin joissa ei ole turvalukkoja. Ja
bittipuolella mm. kaikenlaisten rekisterien ja tieto(kanto)jen
yhdisteleminen sekä identiteetin varastaminen ovat nähdäkseni jonkin moisia
vaaroja.
Kotisivun julkaisemisessa on muuten sellainen mielenkiintoinen piirre, että
se saattaa jäädä bittimaailmaan kummittelemaan. On olemassa servereitä
jonne kotisivuja arkistoidaan, tehtyä ei sitten enää saa tekemättömäksi.

Siitä en sano mitään, kuinka todennäköistä on joutua kärsimään
kyselemistäsi asioista. Sitä voi kärsiäkin niin monella tapaa! Miksei
fanartin oikeuksien omistajalta voisi kysyä lupaa fanisaitin perustamiseen?
Jos asiasta ilmoittaa, eikä kieltoa kuulu, voisi kai sen tulkita
hyväksymiseksi. Netti (ja digitalisoituminen) on helpottanut ihmisten
mahdollisuuksia rikkoa lakeja tietämättään. Tietämättömyys tai oman
oikeuskäsityksen noudattaminen ei kuitenkaan käy perusteluksi lakituvassa.

Reima