Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Suuret & Mahtavat printterit?

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 03.04.2002 - 10:04:04

> Tällä hetkellä esimerkiksi vaahtoavat Helwett-Packard LaserJet'n
>1200:sesta. Liekö tuo maineensa veroinen peli?
Itse pullikoin aiheesta tällä listalla joskus syksyllä. Tulin sitten vuoden
vaihteessa hankkineeksi Brotherin 600dpi vehkeen (HL 1240) johon olen ollut
tyytyväinen (Nyt on kaupassa jo uudempiakin malleja USB:llä ja sillee). Ei
ole ollut tuon kanssa ensimmäistäkään ongelmaa (Win 98).

Bitti -lehdessä oli noista testi joskus loka-marraskuussa ja lehden
weppisivultakin se vertailu löytyi. Brother voitti ko. testin, mutta
painotukset olivat lehden tekemiä. Mulla vaa'assa painoi juuri
tulostuskustannukset/sivu ja se, että kuvat ei menisi kovin vinkuraan.
Kyllä, myös laserit osaavat tiemmä vääristää kuvaa (vrt. kopiokone). Tää
kone ei ollut halvin, muttei kalleinkaan.

Päätin myös, että en lähde maksamaan ylimääräistä 1200dpi:stä, kun en
oikein tiedä mihin sitä tarttis. Testien mukaan tulostimen dpi-tarkkuus ja
esim. valokuvarasterin laatu eivät ole suoraan rinnasteiset vaikka näin
luulisi. Ainakin mun silmälle tuo 600dpi riittää.

Ai joo, samaisessa testissä Lexmarkin 600dpi kone oli huonoin. Sitähän saa
paljon halvemmalla, mutta kun tulostuskustannukset on moninkertaiset, niin
miksi vaivautua.

Reima