Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Jarkko Laine

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 10.03.2002 - 15:32:32

Tämähän on näin. Ja kaikessa yksinkertaisuudessaan vaikea ymmärtää, jopa
Kirjailijaliiton puheenjohtajalle. Minusta Laineella ei ole viransa puolesta
OIKEUTTA olla niin typerä, että vetää sarjakuvan ja Lounais-Suomen
puhelinluettelon samaan kastiin. Kirjallisuudelle voisi tehdä saman paljon
helpommin. Arvioida vaikka Reginan naisen unelmia ja sitä kautta tehdä
johtopäätöksiä kirjallisuudesta taiteena.

Ja taidemääritelmät ovat niin hikisiä ja monimutkaisia, että Laineenkin
kannattaisi lakata pohtimasta, mikä on taidetta ja mikä ei, vaikka osaakin
käyttää sellaisia metaforia kuin "rintasokeri lohkeilee". Laine selvästikin
haluaa tehdä taiteesta oman henkilökohtaisen klubinsa ja pitää muut (kuten
naiskirjailijat!) siitä ulkopuolella. Lainehan sanoi vastikään (ja sai useat
naiskirjailijat poistumaan liitosta), että "Anna naiselle kynä ja ota itse kumi
mukaan."

En minäkään, mutta kuten Roju sanoi, jotkut toimii siellä.

> Tämäpä se juuri onkin: Kirjallisuus on yhtä erillään sarjakuvista kuin
> elokuva kirjallisista tekstipainotteisista runoista.

Eikä ole. Sarjakuva on kirjallisuutta. Sarjakuva on oma lajinsa kuten runous ja
elokuvakin, mutta kirjallisuutta sarjakuva on siinä missä runous ja proosa ja
näytelmäkirjallisuuskin. Painotuote, joka on mitä useimmin kirjan tai lehden
muodossa. Se on kirjallisuutta.

Ja Aku Ankka on muuten taidetta. Voidaan ajatella, että Barksin akut on
taidetta enemmän kuin muut. Mutta kuka vetää rajan? Laine alkaa olla ahtaalla
taiteensa kanssa hyvin nopeasti. Parasta myöntää, että myös viihde voi olla
taidetta.

Enkä epäile, ettettekö te kaikki sitä myöntäisi.

(Jonkun pitäisi vastata Laineelle. Johanna Sinisalon tai Heikki Jokisen itse.)

ville