Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] [Fwd: Laine liplattaa]

From: Vesa Kataisto (vekatai@utu.fi)
Date: 10.03.2002 - 13:18:18

attached mail follows:

Laine liplattaa
Epäonnistuneen sarjakuvantekijä Jarkko Laineen "puheenvuoro" viime
perjantain lehdessä oli ilmeisesti jonkinlainen vitsi. Muuten en voi
käsittää, miksi TS viitsisi julkaista jotakin noin asiantuntematonta,
pateettista ja katkeraa tekstiä. Laine ei ilmiselvästi ole vaivautunut
lukemaan Jokisen teosta. Muuten hän käsittäisi ,että sarjakuva on
muutakin kuin Kalle Kehveliä ja Aku Ankkaa.
Ymmärrän kyllä, että viimeiset 20 vuotta valtion tukisukissa kulkenut
Laine on huolissaan, jos valtion kulttuuritukipottia tulee jakamaan myös
sarjakuvantekijöiden joukko. Joukko nuoria, ilmaisun hallitsevia
tekijöitä, joita ei Laineen tavoin kiinnosta runoilu, vaan sarjakuvien
teko. Aidon sarjakuvan lukutaito on itse asiassa paljon vaativampi kyky
kuin pelkkä Karvisen katsahtaminen TS:n sarjakuvasivulta. Sarjakuvat
eivät ole kirjallisuutta eivätkä kuvataidetta sinänsä, ne ovat oma
ilmaisun muotonsa. Minulla sarjakuva alkaa Ola Fogelbergista ja päättyy
Ilkka Heilään. Kuplakuvien aliarvostaminen oli muotia viimeksi
70-luvulla. Tänä vuonna viisi vuotta täyttävä Viivi ja Wagner on myynyt
albumeina ja lahjakirjoina enemmän kuin koko Jarkko Laineen 30-vuotinen
tuotanto yhteensä.
Testi Turun Sanomien lukijoille: Kuinka moni teistä saavuttaa
päivittäisen taidenautintonsa Parnassoa lukemalla? Kuinka moni teistä
tilaa Parnassoa? Teidän pitäisi, koska juuri te maksatte kyseisen lehden
olemassaolosta.
Tekisi mieli sanoa, että onhan runous kivaa, mutta miksi juuri minun
pitää elättää sen tekijöitä? Suomalainen sarjakuva ei saa juuri
minkäänlaista tukea valtiolta, mutta silti se on todistanut
elinvoimaisuutensa. Omakustanne-albumin tekijä myy omalla panoksellaan
koko 1000 kappaleen painoksen kädestä käteen siinä missä apurahaputkeen
päässyt kirjailija lepää laakereillaan odottamassa kirjastokorvauksia.
Jees, tukieuroja, sanoi porvari Laine.

VESA KATAISTO
SARJAKUVA-ASIANTUNTIJA