Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Re: Jarkko Laine

From: Vesa Kataisto (vekatai@utu.fi)
Date: 10.03.2002 - 00:30:30

No niin..

> En minäkään hyvinsyönyttä kiharapää J.Lainetta diggaa,
> mutta herran ulkomuodon mukaan tuominen keskusteluun
> mattieskojyrkilehtola-tyyliin ei kyllä kauheasti
> vakuuta

Juu, ei minuakaan, joka hankin Mattieskon ihastuttavan teoksen
"Rinnanympärys 106" juuri vast ´íkään kirja-alesta. Ei todellakaan
puututa siihen miltä herra Laine näyttää, vaan nimenomaan ruoditaan tätä
hänen asennettaan. Miten sarjakuvantekijänä epäonnistuneesta henkilöstä
tulee noin tietämätön ja asiattoman tekstin kirjoittaja. Oletan
vahvasti, jotta TS on siinä määrin herran itsensä reviiriä, jotta
asiallisenkin vastineen saaminen läpi olisi varsin hankala tehtävä.
Siksi luotan enemmän Tylkkärin linjaan sekä herra Ronkaisen erinomaiseen
piirustustaitoon. Näin herra Laineen viimeksi tänään - nyt Anttilan
naistenvaateosastolla - mutta onneksi tunnetusti nopeasti kiehahtava
vereni oli jo siinä määrin jäähtynyt, etten kesken lauantairuuhkan
mennyt hänelle sanomaan mielipiteitäni. Lehdessä ne on hieman helpompi
tuoda julki, ja voihan olla jotta Jarkkiksen "vastine" oli itse asiassa
jonkinlainen vitsi. Olihan herra itse kunniavieraana taannoin Kemin
Sarjakuvapäivillä, eikä ainakaan silloin hän ilmaissut paheksuntaansa
tapahtuman "epätaiteellisuutta" kohtaan. Kovasti vaan ihmettelen,
semminkin kun Laine ei ole ilmiselvästi vaivautunut lukemaan Jokisen
teosta, jonka ainoa näkyvä miinus tulee otsakkeen "mistä me puhumme kun
puhumme sarjakuvista" takia. Tuo Raymond Carverin lanseeraama lause on
sen luokan klisee, jotta en välittäisi sitä nähdä enää painettuna
minkään asian yhteydessä.

> Eipä 100 vuoden päästä tämän hetken sarjiksista,
> runoista tai vastaavista kauhean monia muistella,
> vaikka nyt ollaan niin taidetta että.

Niin niin. Agerssio nostaa adrenaliinia ja piristää kummasti mutta
"tyylikäs vittuilu" -linjasta poikkeaminen on aina virhe. Don´t get mad,
get better. Someday we all will be dead, dead, dead. Ei Shakespearenkaan
näytelmien alkuperäisessä esittäjäkaartissa ollut kovinkaan montaa
taiteilijaprofessoria. Taidetta voi tehdä yhtä hyvin sekä flyygelillä
että hammondilla, pensselillä ja tussikynällä. Alimpaan yhteiseen
nimittäjään vetoaminen (Kalle Kehveli, Aku Ankka) on vain sen verran
säälittävä veto Laineen kaltaiselta tekijältä jotta kyllä hän ansaitsee
asiallisen palautteen ihmisiltä jotka tietävät jostakin jotakin.
Varmaankin Sarjainfo voi myös kantaa kortensa kekoon.

> Um tut sut. Käykää Ellun Grillillä.

Jes mielellään. Missäs tuo sijaitsee? Turussa kävijöille suosittelen
ravintola Uuden Apteekin välittömässä läheisyydessä sijaitsevaa Mantun
Grilliä, jonka omistajalla oli oleellinen tehtävä esim. Jari Sillanpään
tähtikultin luomisessa.
Alussa on rakkaus, lopussa on naru. Tai jotain.

t. Vesa Kataisto
Mukava mies
Sarjakuvatietäjä
Sarjakuvavastaava