Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Jarkko Laine Turun sanomissa

From: vekatai@utu.fi
Date: 08.03.2002 - 11:24:24

 Mikko Kalajoki:
> ja mä kun olin pitänyt Lainetta joskus taannoin vielä ihan asiallisena
> äijänä.

Se on tuo kademieli kun nostaa päätään taas kerran, kuten usein tälläkin
foorumilla. Onhan se harmi kun nuoret eivät kirjoita enää runoja vaan
piirtävät mieluummin sarjakuvia. Mikähän oli J. Laineen viimeisimmän
teoksen myynti suhteessa sen saamiin tuki- eli apurahoihin?
Niin, juu ja jos satutte tapaamaan Laineen henkkoht, niin kysäiskääpä mikä
on herra entisen kansanedustajaehdokkaan (Kok) mielipide graffiteista ja
tageista ilmaisumuotona. Tässä tuo kirjoitus kaikkien ihailtavaksi:

"Kiitos, ei kaikkia korsia kekoon

Kimmo Rantanen puuttuu Vastarantanen -pa (TS 7.3.) sarjakuvien
uhanalaiseen asemaan. Rantanen on lukenut Heikki Jokisen tekemän
selvityksen Tuolien välistä omalle pallille - sarjakuva valtion
taidehallinnossa (Helsinki 2002) ja haluaa levittää sen hyvää sanomaa:
Sarjakuva pitää huomioida taidehallinnossa itsenäisenä taiteenlajina.
Taidehallinnossa? Taiteenlajina?
Tekee mieli lainata Rudyard Kiplingiä: "Onhan se kivaa, mutta onko se
taidetta?" Turun Sanomien lukijoille testi: Viivi ja Wagner, Ellit,
Modesty Blaise, Kalle Kehveli, Touhulan perhe. Moni teistä minun laillani
katsahtaa ne aamulla, mutta moniko teistä on tullut ajatelleeksi, että
samalla täyttää päivän taidenautintokiintiön? Minä en ainakaan.
Heikki Jokinen pitää selvityksessään sarjakuvaa kirjallisuutena, koska "se
on paperille painettua ja ilmestyy suurelta osin sellaisissa muodoissa
joita olemme tottuneet kutsumaan kirjoiksi".
Jokisen määritelmän mukaan kirjallisuutta ovat myös IKEA:n ja Kodin
Anttilan myyntiluettelot, Lounais-Suomen puhelinluettelo ja maalikaupan
tapettimallikirja. Onneksi Kjisik lopetti housukankaat, muuten
vaadittaisiin kirjastoapurahoja myös pantalongeille.
Minä tykkään sarjakuvista, minulle on tullut Aku Ankka vuodesta 1952
asti. Mutta taiteena en ole sarjakuvia pitänyt koskaan. Minulle taide
alkaa, jos ei Kauko Lehtisen korkeudelta, niin Pertti Kolehmaisen
kumminkin.
Juban töitä voi olla esillä Wäinö Aaltosen museossa, mutta vain
osoituksena siitä että näinkin kuva voi manifestoitua, muuttua profaanin
aikamme ikoniksi.
Jees käyttögrafiikkaa, sanoi sotamies Ryhmy. Mutta jos aikuinen ihminen
alkaa rintaäänellä kiittää sarjakuvia kuva- tai sanataiteeksi, minä kuulen
estetiikasta harrastuneen peräkamarin aikamiespojan äänen. Kuulen
rintasokerin lohkeilevan.
Kimmo Rantanen jättää kertomatta, että Jokinen teki opetusministeriön
julkaiseman selvityksensä valtion muotoilutoimikunnan toimeksiannosta.
Lue:sarjakuva on etsinyt itselleen valtion apurahoitusta muualtakin kuin
kirjallisuuden puolelta.
Taideteollisuus hylkäsi keostaan Jokisen kantaman korren, minä teen
  saman nyt kirjailijoitten puolesta.

  JARKKO LAINE
  Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja"

PS. Ennen kuin vedätte herneen Laineen nenään, muistakaa toki jotta TS on
urheilulehti, jossa julkaistaan myös kuolinilmoituksia.

----- End forwarded message -----