Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Animaatio, tuo liikuttava taide

From: Maria Björklund (maria.bjorklund@pp.inet.fi)
Date: 23.02.2002 - 11:05:05

>Hyvä toki että edes
>jollakulla on mahdollisuus saada Suomessa animaatioalan koulutusta, kun vain
>saisi töitäkin eikä jäisi tyhjän päälle.
>Miksi pistää kymmeniä tuhansia euroja hukkaan, kouluttaa
>kannattamattomasti liikaa väkeä kun silläkin rahalla saisi vaikka mitä muuta
>kivaa.

Niin. Ilman muuta on hyvä että on animaatiokoulutusta.

Mitä tulee sitten tuohon töiden saantiin, ja "liikaan väkeen", niin kyseessä
ovat samanlaiset ongelmat kuin suuressa osassa muustakin taidekoulutuksesta.
Eli koulutetaan sellaiseen ammattiin, josta ei voi osoittaa suoraan
montakaan avointa työpaikkaa. Työmahdollisuudet on pitkälti itse keksittävä
ja löydettävä, sovellettava omaa osaamista erilaisiin työnkuviin. Yrittäjyys
/ freelancerius on monilla taidealoilla lähes ainoa varteenotettava
vaihtoehto.

Toisaalta taidelinjalla kuin -linjalla tapahtuu aina sitä luonnollista
karsintaa, kaikki eivät sitten loppupeleissä olekaan juuri siinä
koulutusohjelmassa, mikä tuntuu omalta. Ja koulutuksen loppuun jaksavistakin
osa pitää parhaana sen jälkeen lähteä ihan muihin hommiin.

Ei voida olettaakaan että kouluihin otetuista 100 % onnistuu työllistymään
kyseiselle alalle. Ja niistä jotka onnistuvat, moni tulee tekemään muuta
kuin juuri sitä työtehtävää mihin koulussa oletti olevansa menossa. Se on
luonnollista, eikä mitenkään animaatiolle yksin ominaista. Sen myös
taidekoulujen opiskelijat yleensä aika hyvin tiedostavat.

Koulun vastuulla ei ole taata opiskelijoilleen työpaikkoja, mutta kylläkin
antaa heille ammatillisia valmiuksia joilla työelämässä pystyy pärjäämään.

Toisaalta hyvä taidekoulutus antaa myös "taiteellisia valmiuksia". Minusta
ei opiskelu animaatio-ohjaajaksi ole hukkaan heitettyä, vaikka tekisit
leipätyösi mainosten ym. parissa. Kyllä mainontakin voi kehittyä ja rikastua
siitä, että on tekijöitä, joilla on persoonallinen kädenjälki. Hyvä koulutus
ei mene hukkaan, teit sitten elämässäsi mitä hyvänsä.

En osaa ajatella että Suomessa olisi tällä hetkellä liikaa esim. nuoria
animaationtekijöitä. Ammattitaitoisten ihmisten määrän raju kasvu aiheuttaa
väkisinkin positiivisia seurauksia. Eli syntyy uusia firmoja (Anima Vitae,
Bergani Films, t:mi Mikko Vormala), löyhempiä yhteenliittymiä (kuten meidän
Studio Kupla) ja uusia elokuvaprojekteja (tälläkin hetkellä työn alla
useita, osa saanut jo tuotantotuenkin)... Syntyy uutta animaatiokulttuuria,
profiili nousee. Animaatiokeikkoja alkaa tulla Suomeen sen sijaan että
menisivät Viroon ja Ruotsiin ja Englantiin. Säätiössä ym. paine kasvaa
animaation rahoitukseen... Ei paha.

t: Maria :c)) - tänään kovin optimistisissa tunnelmissa - johtuneeko
lievästä kuumeesta?