Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Animaatio, tuo liikuttava taide

From: Vesa Kataisto (vekatai@utu.fi)
Date: 21.03.2002 - 16:17:17

> Menin ilmeisesti tulkitsemaan yleistyksen asiapolulta eksymiseksi, mistä
> pahoitteluni. Täytyy kuitenkin muistaa, että yliampumisen ja rimanalituksen
> raja on hämärä :)

Olihan se vähän sitäkin, kyllä. Rimanalitusta. Mutta henkkohtaisuuksiin en
todellakaan halua mennä, koska uskon (ha ha) ihmisten tarkoitusperien
pohjimmaiseen hyvyyteen. No mutta ei pidä olla pahoillaan. Hyvä toki että edes
jollakulla on mahdollisuus saada Suomessa animaatioalan koulutusta, kun vain
saisi töitäkin eikä jäisi tyhjän päälle.

Mitä tulee sarjakuvakoulutuksen suunnittelluun, niin linjahan on jo Limingassa
kapteeni Ahlqvistin luotsauksessa, eli sieltä sitten varmaan kandee kysyä
neuvoja. Minä vaan siitä animaatiojutusta turhautuneena vuodattelin yli
laitojeni. Miksi pistää kymmeniä tuhansia euroja hukkaan, kouluttaa
kannattamattomasti liikaa väkeä kun silläkin rahalla saisi vaikka mitä muuta
kivaa.
Asialliselta pohjalta olen edelleen sitä mieltä, jotta Sarjakuvantekijät ry.
voisi järjestää sen seminaaripäivän sarjakuvanteosta ammattina kiinnostuneille.
Ettei vaan pelkkää piirrostyylien ja käsisten arviointia, vaan tätä bisnespuolta
myös, verot, käännökset, oikeudet, niin koti- kuin kansainväliseltäkin kantilta.
Siinä ne ulkomaanvieraat voisivat taas mainiosti tienata sitä
tuliaisruisleipäänsä osallistumalla opetukseen.

t. Vesa