Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: Linda ja Valentin

From: Anssi Hynynen (ahynynen@abo.fi)
Date: 22.02.2002 - 12:11:11

Heikki Kaukoranta wrote:

> Tämäpäs sangen kiintoisaa! Satuitko katsomaan suomentajan nimeä? Huomaan, että Soile
> Kaukoranta ja minä olemme kääntäneet kirjan Tammelle vuonna 1985. Täytyypä lähettää
> lasku Semicille, jos ovat sattuneet käyttämään meidän käännöstä... *** Kiitokset
> havainnosta! *** Heikki K.

Täytyy tarkistaa, mutta näin suoralta kädeltä epäilisin nimien
perusteella, että seikkailut on suomennettu ruotsinnetuista
sarjakuvista, kuten Mustiksen sarjat perinteisesti - sillä hassulla
seurauksella, että tietyt sanonnat ja henkilöiden nimet ovat selvästi
ruotsalaisia (esim. Rick O'Shayn kenraali Vankelmann, alkup. "General
Debility").
Kiitoksia siitä, että olet omissa suomennoksissasi pitäytynyt nimiin
"Valerian" ja "Laureline", jotka ovat todella komeita, enkä osaa
ajatellakaan henkilöitä muunnimisinä. Kun luen ruotsalaisia albumeita,
ajattelen Laurelinea kun puhekuplassa lukee "Linda". (Taisin paljastaa
kuuluvani Zoom-sukupolveen ...)
-A.