Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Re: Prisma

From: Vesa Kataisto (vekatai@utu.fi)
Date: 21.03.2002 - 11:53:53

> Tämäpäs sangen kiintoisaa! Satuitko katsomaan suomentajan nimeä? Huomaan, että Soile
> Kaukoranta ja minä olemme kääntäneet kirjan Tammelle vuonna 1985. Täytyypä lähettää
> lasku Semicille, jos ovat sattuneet käyttämään meidän käännöstä...

Semicille tuskin kannattaa lähettää enää mitään, ehkä Egmont olisi helpommin
lähestyttävissä. Timo Ronkainen selvitteli tuota nimenkäyttöä, ja selitys oli kuulemma
se, että "värilogoa ei pysty Suomen painosta varten muuttamaan". Öh?
Vai olisiko syynä sittenkin se, jotta kyseessä on jonkinlainen tekijänoikeusjuttu?
Valerianin Suomen-oikeudethan ovat Jalavalla. Vai kuinka?
Käännös on ilmeisesti tehty ruåtsista suomeksi, suomentajan nimeä ei mainita, mutta ihan
kohtuullisesti juttu on kääntynyt.
Mikäli vilunväristyksiltä kykenee, niin juttu kannattaa lukea, onhan tuon (Kalervo
Palsan tekstaaman) suomennoksen ilmestymisestä jo parikymmentä vuotta.. niinkuin melkein
kaikesta nykyään.. joten kovakantisesta albbarista joutuu maksamaan tolkuttomia summia
jos sen jostain vielä käsiinsä saa.
Jatkokysymys herra Kaukorannalle: Miksi ei noista Tammen albumeista sekä jo 70-luvulla
ilmestyneestä Aflolol-vallattu planeetta -jaksosta ole tullut uusintapainoksia?

t. Vesa