Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Psykopatologia ja sarjakuvat

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 20.02.2002 - 10:03:03

> Mutta kokonaan toinen kysymys - ja tärkeä kysymys - tietysti on,
> tarvitseeko hahmojen ylipäänsä lainkaan olla uskottavia!!! Tästä on varmaan
> monenmoista mielipidettä niin tekijöiden kuin lukijoidenkin keskuudessa.

Tässäpä hieno kysymys. Minulle psykologian pohtiminen tarinan kerronnassa on
täysin vieras ajatus. Miksi tuo tekee tuota tai ei tee tätä. Minusta
fiktiivisen hahmon ei tarvitse olla psykologisesti uskottava. Tarinan pitää
olla uskottava, mikä tarkoittaa sitä että se seisoo omilla jaloillaan
sisältönsä varassa, eikä henkilöitä juuri kannata irrottaa tarinasta. Ne ovat
osa sitä, eivät mitään psykologisia kokonaisuuksia.

Paitsi tietysti niinkin VOI ajatella, mutta se on kyllä 1800-luvun realistista
kirjallisuusteoriaa. Perusteltua sinänsä kyllä...

ville