Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kritiikin antamisesta

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 07.02.2002 - 10:12:12

Voi Reima Reima noita sun viestiesi pituuksia!

Minä kannatan ajatusta www-pohjaisesta kritiikkifoorumista. Se voisi todella
tulla tarpeeseen, mutta nimettömyyttä vastustan. Taidekritiikin yksi tärkeimpiä
kulmakiviä on se, että lukija voi pohjustaa suhtautumisensa kritiikkiin tekijän
perusteella (jonka ehkä tuntee, ja sarjakuvapiireissä kyllä nopeasti oppii
tuntemaan).

> Nimettömyys voisi vain olla kätevämpää kuin nimellisyys. Ajatelkaa,
> Ville ja Marko, eri ihmisten kykyä antaa ja ottaa kritiikkiä. Nimihän toimii
> usein vakuutena siitä että uskaltaa seistä sanojensa takana. Tässä
> tapauksessa tälläistä vakuutusta ei tarvitsisi, jos kaikki
> kriitikkosisaret ja -veljet olisivat tosissaan.

Pakko sanoa, etten ymmärrä tästä perustelusta mitään. Kritiikin antaminen
nimellä (koko nimellä!) nostaa hiukan kynnystä tehdä kritiikkiä. Nimetön
kritiikki on minusta samaa tyyliä kuin paikallislehtien nimettömät
naapurinhaukkumiset. Vastuun pakoilua ja piileskelyä.

ville