Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Pienlehteilijät, hoi

From: Heikki Kaukoranta (heikki.kaukoranta@helsinki.fi)
Date: 09.01.2002 - 12:46:46

Aloittelevat hämmentyneet pienlehteilijät, ja vanhemmatkin,

muistuttaisin tässä: varmistakaa, että lehtenne säilyvät kaikenlaatuisen tutkimuksen
- taidehistorian, kirjallisuuden-, lehdistön-, ynnä muun - tarpeisiin!

Kun painatatte lehteänne, varmistakaa kirjapainolta, että se muistaa lähettää
vapaakappalelain mukaiset 6 kpl Helsingin yliopiston kirjaston
vapaakappalepalveluihin. Ja jos itse hoidatte painatuksen, muistakaa itse lähettää
ne 6 kappaletta. (Ne 6 jaetaan kuuden - oikeastaan seitsemän - tieteellisen
kirjaston kesken. Ja Helsingin yliopiston kirjasto on se paikka, jossa suomalaisten
painatteiden kuuluu säilyä hamaan maailman loppuun, jos missä.)
Tarkempia lisätietoja voin antaa minäkin, mutta vallan parhaiten
vapaakappalepalveluiden sympaattinen vetäjä Heli Therman (heli.therman@helsinki.fi).

*** Hyvää alkavaa vuotta! *** Heikki Kaukoranta

PS. Esimerkki siitä, kuinka tärkeätä on, että pienlehdetkin muistetaan toimittaa
tieteellisten kirjastojen talletettaviksi: Turussa toimi kauan sitten, 1960-luvulla,
ryhmä undergroundhenkilöitä, joukossa muuan Jarkko Laine -niminen. Toimittivat kahta
lehteä: Aamuruskoa ja Wäinön kannelta. - Tänä päivänä ei ainakaan Helsingin
yliopiston kirjasto, Suomen kansalliskirjasto, kykene tarjoamaan Jarkko Laine- tai
Markku Into-tutkijoile näitä lehtiä tutkimusaineistoksi. (Eikä näköjään Turun
yliopistonkaan kirjasto.)

PPS. Maria B:n kirjapaino on hoitanut hyvin luovutuspuolensa: Vacuum-lehteä on
Helsingin yliopiston kirjaston kansalliskokoelmassa numerot 1-11 (1993-2000).