Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Ilmoitukset pienlehdissä

From: Maria Björklund (maria.bjorklund@pp.inet.fi)
Date: 08.01.2002 - 13:40:40

>Muuten mainosten
>julkaiseminen omakustannelehdissä on yhtä tehokasta kuin kapakan vessan seiniin
>kirjoittelu (päättäkää itse, onko se tehokasta vai ei).

Saattaa olla. Mutta jos Miikka tai muut aloittelevat hämmentyneet
pienlehteilijät ovat yhä kuulolla, niin voin kertoa, miten tuo mainostaminen
pienlehdissä yleensä on tapahtunut. Siis esim. Vacuumin pitkän uran aikana.

Kaikki alkaa siitä, että tutustuu toisiin pienlehteilijöihin. Esim. he
tilaavat lehtesi, sinä tilaat heidän lehtensä, mitä vaan, ajan myötä
pakostakin tapaa ihmisiä jos on sellaisesta yhtään kiinnostunut. Ehkä tämä
Puhekupla-listakin on tutustumispaikka?
Sitten sovitaan vaihtarit. Minä julkaisen sinun ilmosi, sinä julkaiset
minun. Niin yksinkertaista. Tällä systeemillä saattaa saada aika
kattavastikin ilmojaan eri lehtiin, myös ulkomaille, jos kiinnostus riittää
niin pitkälle.
Ja yllättävää kyllä, aina jokunen tilaus tippuu vaikka Brasiliasta, jos
lehtesi on siellä jossain pikkuläsyssä mainittu. Nuo tilaukset eivät kyllä
aina sisällä rahan liikuttelua, vaan usein tulee kaikennäköisiä
vaihtotoiveita pienlehtien, musiikin ym. tekijöiltä.

Tietty vielä ilmovaihtoa tehokkaampaa on se, jos jossain lehdessä on
suorastaan arvostelu tai artikkeli lehdestäsi. Sellaisiakin pienlehtiä
maailmalla on, jotka julkaisevat arvosteluja tai puffijuttuja toisista
pienlehdistä, tai jopa keskittyvät siihen.

Luulenpa että tällaisen markkinoinnin tehokkuus riippuu siitä, mitä loppujen
lopuksi tavoitellaan. Rikastumaan ei pääse, siis rahallisesti. Kontakteja,
kavereita, eksoottisia julkaisuja, piirtäjiä lehteesi, underground-mainetta,
pyyntöjä piirtää ties mihin lehtiin, kutsuja festivaaleille, niitä kyllä
saa.

t: Maria :c))