Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] markkinointi

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 08.01.2002 - 21:47:47

MoI!

>Jaa. Kertokaas ensin, onko tässä maassa pienlehtiä.
Onko muita kuin pienlehtiä... :-)

Festareilla arvoisin olleen tyrkyllä ehkä 30-40 nimikettä ja monista noista
vielä useampoia numeroita.

>julkaiseminen omakustannelehdissä on yhtä tehokasta kuin kapakan vessan
>seiniin
>kirjoittelu (päättäkää itse, onko se tehokasta vai ei).
Siis kaverithan niitä ostaa. Ja tekijöiden kaveripiirit ei sentään ole ihan
1:1

>kaavakkeen, jossa pitää ilmoittaa kirjan tiedot. Lisäksi ne haluaa kuvauksen
>julkaisusta ja kustantajasta sekä näytekappaleen. Sitten vain tilausta
>odottamaan.
Hyvä huomio.

>Tästä puuttui kokoaan se, että julkaisunsa kanssa voi mennä nöyrtymään
>erilaisten kirjakauppojen ostajien eteen. Fennica ottaa jos niitä huvittaa,
>Like taitaa harrastaa tilimyyntiä (mutta ei ne myy oikeasti yhtään), ja
>Akateeminenkin ottaa, ainakin joitain.
Miikka ei kopioinut tuohon koko sivua... Voisi olettaa että
"Suhteiden ylläpitämistä tärkeiksi katsottuihin tahoihin"
Kattaa myös jälleenmyyjät. ;-)

Kannattaa huomata, että markkinointi ja myynti on kaksi eri asiaa. Sieltä
Kupla-akateemiasta puuttuu todellakin mm. lista jälleenmyyjistä, mutta kyse
on myös rajanvedoista. Mitä kaikkea sarjakuvapiirustusoppaassa on syytä
käsitellä? Kohta "Lehden myyminen" sisältää lähinnä vinkkejä kädestä käteen
myyntiin. Sivulla "Budjettiesimerkki" -sivulla mainitaan anonyymi "Divari".
joka myy peräti 10 lehteä n. 40% provikalla.

>mennä nöyrtymään
>erilaisten kirjakauppojen ostajien eteen.
Nöyrtymistä se todella on. Nykyisin kaupat on joko totaalisen
ketjuuntuneita tai sitten ottaa kamansa ns. siitä Kirjavälityksen
http://www.kirjavalitys.fi/ valmiista valikoimista (paketeista joilla on
myymättömien palautusoikeus), eli omien sanojensa mukaan niiden ei kannata
ostaa mitään suoraan keneltäkään. Muista välittäjistä mainittakoon vielä
Pasosen Valiosarjat ja täällä juuri hiljakkoin tyrkyttynyt Suomen
Yrityslehdet (/Sarjamania). Mitä näihin välittäjiin ylipäätään tulee, niin
omakustantaja saa harvoin hinattua laadun niin korkealle, että ostajalla
olisi halua tai varaa maksaa välittäjälle se ylimääräset 40%.

Helsingin jälleenmyyjistä Meteori -kahvila lopetti juuri sen toiminnan ja
Kiasmallekin on nyttemmin vähän nihkeää päästä.

Reima