Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] suomalaiset toimintasarjat jne.

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 11.12.2001 - 14:51:51

Hei!

>Toinen asia joka minua kiinnostaa (ja tällä kertaa toimittajan
ominaisuudessa) >on että tietääkö kukaan tai onko jopa ollut järjestämässä
sarjakuva ja ehkä >myös kuvataidekursseja mielisairaille ja vammaisille?
Onko Suomessa olemassa
Riitta kävi -80 luvun puolivälissä opettamassa myös avohoitopotilaita
Jyväskylän päiväkeskuksessa ja koulukotilapsia jossain JKl:n
maalaiskunnassa, missä sivumennen syntyi aika rankkoja sarjiksia.
Taideterapialla on käsittääkseni pitkät perinteet. Työnä se on tietenkin
ihan sikarankkaa.

>Syntyykö vankiloissa sarjakuvaa? Jos syntyy, haluan ne lukea ja
mahdollisesti >myös julkaista.
Vankilalehtiä siis ikään kuin omakustanteita ilmestyi takavuosina
tiuhempaan kuin nykyään. Luin jonkun artikkelin aiheesta joskus
(Hesarista). Kai niissa saattoi olla sarjakuvantynkääkin kuvitusta ja
kansikuvia nyt ainakin. Ongelmanahan noissa on se, että toimituskunnan
intressit ja toiminnan jatkuvuus on kiinni tyyppien kakkujen pituudesta.

>Tervejärkisiltäkin haluaisin nähtäväksi tekeleitä joissa yhdistyy
>tarinallisuus piirroksen naiviuteen ja primitiivisyyteen. Etsin tekijöitä
>jotka ovat tavalla tai toisella vapaita suoritusyhteiskunnan paineista.
Jostain syystä tulee mieleen Jyce Laine. (katso Kurpitsat jossain 10 numpan
paikkeilla, muissakin lehdissä mm. Sarjarissa on ollut jotain) Nalle on kans.

Noin muutenhan monet omakustanteetkin menee periaatteessa tohon kastiin.
Itse en kyllä jaksa innostua jostain Bastianin kaltaisesta häröilystä,
vaikka kuinka olis olevinaan taidetta. Mikä sitten on kellekin aitoa
primitiivisyyttä ja mikä vaan kikkailua kikkailun vuoksi...

Reima