Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] suomalaiset toimintasarjat jne.

From: Heikki Kaukoranta (heikki.kaukoranta@helsinki.fi)
Date: 10.12.2001 - 13:05:05

Tässä hiukan alustavaa.

1) Matin matka maailmalle. Mahdatko puhua tällaisesta, albuminakin ilmestyneestä jutusta:

* 366. Matti maailmalla / kertonut Eino O. Ahonen ; kuvittanut: Torsti Nordman. -Helsinki : Ristin voitto, 1962 (Tikkurila). - 53 s. ; 18 x 25 cm.*** Kansinimeke: Matti maailmalla : kertomus isoisän ajoilta. - Ks. myös Martin i vida världen.
* 354. Martin i vida världen / text: Eino O. Ahonen ; teckningar: Torsti Nordman. -Stockholm : Filadelfia, 1964. - 53 s. ; 18 x 25 cm. *** Översättning från finskan. -Alkuteos: Matti maailmalla. - © 1962 Ristin voitto, Helsingfors ; 1964 Filadelfia, Stockholm. - Rengaskirja. - 5 Skr.
[Lähde: http://www.kaapeli.fi/~sarjaks/alan/kirj/albm2.html#m ]
* Toinen painos ilmestyi 1979, ja kolmas painos 1980.
[Lähde Fennica-tietokanta: http://fennica.csc.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=local&PAGE=First ]

Kävin katsomassa työpaikkani kokoelmista paria uskonnollishenkistä lastenlehteä, Lasten kuvalehteä ja Hyvää paimenta, muttei sattunut niistä juuri tätä silmiin.
Sen sijaan löytyi ilmoitus Hyvän paimenen joulunumerossa 1962: "Sarjakuvakirja Matti maailmalla on oloissamme ainutlaatuinen kuvakertomus. Se kertoo Matti-pojan karusta lapsuudesta hallaisella kotitilalla, jännittävistä seikkailuista ensin eräässä pikkukaupungissa ja myöhemmin maailman merillä. Matin kokemukset Afrikan aroilla tempaavat lukijan vastustamattomasti mukaansa. Juuri tällaista teosta ovat tuhannet maamme kodit jo kauan kaivanneet. Hinta noin 300:-"
Eino Ahonen (1914-1977) on ollut Hyvän paimenen toimittaja vuosina 1946-77. Kirjoittanut kirjoja, ja ainakin kaksi muuta sarjakuvakirjaa: Paimenpojasta kuninkaaksi (1944, ruots. 1945, norj. 1946) Arvaamatonta Afrikkaa (1969, 2.p. 1982, ruots. 1969). - Ehkä Ahosen postuumisti ilmestyneessä kirjassa Muistoja ja kirjoituksia (1978) voisi olla jotain lisätietoa herran sarjakuvahartrastuksista?

Hyvässä paimenessa on pyörinyt Eino-sedän kertomana ja Torsti-sedän kuvittamana ainakin "kuvakertomus" tai "kuvasarja" Toivo ja Risto useammankin vuoden ajan, ja lisäksi satunnaisia kertasarjoja.

Lasten kuvalehdessä oli paljon muuta: sekä kotimaisia sarjakuvia että ulkomaisia, tyylistä päätellen englantilaisia. Kotimaisia tekijöitä ainakin Seppo Launis ("Eskon kiusaus", "Erkki pelkäsi enemmän keppiä kuin jumalaa"), Eeli Jaatinen ("Markuksen parantuminen", "Ruubenin matkaeväät", "Poika joka putosi kolmannesta kerroksesta"), Lauri Manninen ("Suojelusenkeli"). Sen sellaista. Hauskaa ja kasvattavaa.

2) Heimosoturi Ismosta voisin antaa jatkokontaktin, jahka pääsen kotiin kaivelemaan lappukasoja. Päättyvänä vuonna Helsingin yliopiston kirjastoon otti yhteyttä tekijän jälkeläinen ja halusi löytää esimerkkejä Heimosoturi Ismosta tai muista saman tekijän sarjakuvista. Heimosoturin löysin, ja se riitti akuuttiin tarpeeseen. - Annan nimen ja puhelinnumeron, jos suinkin löydän kotoa.

*** Tämä nyt tähän hätään. *** Terv. *** Heikki K.