Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: Digipöydistä

From: Marko Leinonen (marko@remedy.fi)
Date: 07.12.2001 - 10:31:31

Timo Kokkila wrote:
> [...]

:) Näyttää kyllä aika ostos-TV tavaralta. Olisi ihan hauska tosin
kokeilla..

Itselläni oli joscus cauan sitten "Genitizer" niminen padi, joka oli
ihan hirveä, kun sitä nyt ajattelee, mutta silloinkin se oli paljon
parempi vaihtoehto kuin hiiri. Nykyään käytän Wacom intuos A5 mallia ja
olen kyllä 100% tyytyväinen. Ainoa huono puoli on hinta, mutta kyllä
padi on jo maksanut itsensä muutamaan kertaan takaisin. Mitä eroa on
sitten Wacomin halvemmalla "Graphire" padillä Intuosiin? Tässä
toivottavasti selvä ja lyhyt vertailu.

Graphireen verratessa Intuos-malleissa on parempi tarkkuus ja ne
tunnistavat herkemmin kynän paineen digipöytää vasten. Lisäksi Intuos
tunnistaa kynän kallistuksen, josta tosin esim. Photoshopissa ei ole
mitään hyötyä. Onko tästä tarkkuus/herkkyys erosta mitään hyötyä riippuu
varmaan ihan käyttötarkoituksesta ja omasta piirros/maalaus tyylistä.

Minusta Graphirella pystyy tekemään ihan samat jutut, kuin Intuosilla.
Jos haluaa nimenomaan käyttää Padia maalaamiseen tai haluaa viivaan
ylimääräistä herkkyyttä, niin tällöin Intuos on edukseen. Enenkin
Corelin Painter ohjelma tukee todella hyvin kaikkia ominaisuuksia, myös
kallistuksen tunnistusta, jolloin ohjelma tosiaan tajuaa siveltimen tai
ilmaruiskun kallistamisen.

Yleisesti kyllä suosittelen hankkimaan Digipadin, jos mitään kuvan
tapaista tietokoneelle käsittelee. Itse en tulisi enää toimeen ilman.
Graphire on hinta/laadultaan hyvä valinta. Intuosista minulla on nyt
parin vuoden kokemus ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Jos on satsata
vähän enemmän Padin hankintaan, niin ainakin itse voin suositella
Intuos-mallia. Muiden valmistajien padeistä minulla ei ole kokemuksia.
Ehkä joku jolla on voisi heittää kommenttia?

Wacomin omien padien ominaisuuksia voi vertailla täällä:

http://www.wacom.com/productinfo/intuos.cfm

..ja klikkaa kohtaa "tablet differences".

t. Marko

PS. ..ja en siis ole mikään Wacomin myyntimies, joka saa provisiot
jokaisesta myydystä digitabletista :)