Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Sarjakuvalla menee edelleen tosi hyvin

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 07.12.2001 - 11:49:49

Torstain Hesarissa kerrotaan jotta sarjakuvan lukeminen on tytöillä
6.:nneksi ja pojilla 5.:nneksi suosituin harrastus. Eikun, että sitä
tehdään 5 ja 6 useimmin! Television katselu ja musiikin kuuntelu eivät ole
mukana kyselyssä. Taakse jäävät tytöillä mm. Nuortenlehtien lukeminen (8.),
Netisurffailu (9.) ja tanssiminen (21.). Pojilla taas konsolipelit (6.),
jalkapallonpeluu (9.) ja nettichattailu (18.) jäävät taakse. Poikien
suosituin oli tietsikkapelit ja tyttöjen sanomalehden lukeminen, (shoppailu
hyvänä kakkosena).

Otanta 268kpl ikähaarukka 10-18. Sitä tutkimus ei kerro mikä lasketaan
sarjakuvan lukemiseksi, eikä tietenkään sitäkään mitä sarjakuvia nuo
lukevat. Ihmetyttää silti... Ilmiöön on pakko olla syynä Aku Ankka, joka
monille varmaan tulee kotiin ja sanomalehti/aikakauslehtisarjakuvat sillä
moinen suosio ei ihan taida näkyä lehtien ja albumien myynnissä?

Reima

Ostin muuten itsenäisyyspäivän kunniaksi Semicin JLA -lehden kun siinä oli
vanhoja tuttuja Teris (jälleen vanhassa puvussaan, Salama ja Plastic Man)
ja täytyy sanoa, että en muista milloin olen lukenut hirveempää huttua. Se
ei ollut edes tahattoman koominen! Juoni oli hyperbolaa, käsittämätöntä
mömmöä pseudotieteellisine selityksineen ja jumaluuksineen. Piirroksetkin
aika köyhää verrattuna siihen kun olin nuori... (Enää ei piirretä näköjään
taustoja, sinne vaan lätkitään kuvankäsittelyohjelmalla jotain planeetan
kuvia!)