Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] jorinaa vanhoista ohjelmista

From: Timo Kokkila (tkokkila@saunalahti.fi)
Date: 04.12.2001 - 16:09:09

> Fotarista mulla on käytössä tuo v3.04. Oli pakko palata nelosesta siihen
> kun nepa ei toimi kunnolla Win 98:ssa. (vanhan W95 koneen kanssa ei ole
> ongelmia)

Itselläni Photoshop 4 toimii ihan hyvin Win 98:n kanssa (tai siis no...niin hyvin kuin mikään ohjelma toimii Windowsin kanssa).

> Vielä sananen exporttereista. Kaverilani on uudempi Corel 9 ja hänellä on
> ollut ongelmia juuri illuvienneissä. Oman keittiöteoriani mukaan: mitä
> monimutkaisempia kikkoja teet lempiohjelmallasi, sitä vaikeampi filejä on
> muuttaa jonkin toisen ohjelman (tai käyttiksen) ymmärtämämään muotoon (ja
> sitä isompia tiedostoista tulee).

Tuo on totta, Corelissa on joskus ongelmia toisiin tiedostomuotoihin viennissä. Ja toki ongelmia tulee helpommin, jos on kaikki mahdolliset efektit käytössä. Itselläni oli Corel 3 joskus (sillä tuli tehtyä se yksi CD-romppu suurelta osin) ja reilu vuosi sitten ostin Corel 7:n tämmöisessä halpispaketissa, jossa on ohjelmat kokonaisina, mutta ei leike- ja fonttikirjastoja. Maksoi kai n. 199 mk. Corel on minusta sympaattinen firma sikäli, että se myy vanhempia versioita halpapakettina. Jos ei kaipaa ihan viimeistä uutuutta, niin ohjelmat on ihan OK. Mutta myykö Adobe ohjelmien vanhoja versioita halvalla, kun päivitys tulee markkinoille? Ei ole ainakaan minun silmiini sattunut. Lite-versioita Photoshopista kyllä, mutta siitä kai puuttuu layerit kokonaan, ja ne on aika oleellinen osa sitä ohjelmaa.

> Tulevaisuuden SUURI haaste onkin sitten siirtyminen piirtopöydän(pad)
> käyttöön. Hankkiako paineentunnistava ohjelma vai pitäisikö vain pitää sitä
> kynää hiiren korvikkeena. Joku ihan uusi juttu näyttää olevan "Pegasus PC
> notes taker" onko kukaan kokeillut? Taitaa olla ihan humbuukia? katso
> http://www.havulinna.fi Kauankohan kynän paristot kestää?! :-)

Ostin keväällä Trustin halpispadin ( http://www.trust.com/products/frame-product.htm?artnr=12050 ) , maahantuoja on tamperelainen Triosoft ( www.triosoft.fi ). Hinta 350 mk ei ollut paha, vaikka laite ei taida vetää vertoja Wacomin vempaimille. Piirtoala on vain n. 7,5 x 10 cm. Isompiakin on näköjään tullut myyntiin. Piirtäminen sillä on aika hankalaa, vaatii ihan outoa koordinaatiota kun kuva tuleekin ruudulle. Mutta korjailuun ja värittämiseen aika mainio peli. Taitaa Wacomin pieniä mallejakin saada reilusti alle tonnilla. Noo... tässäkin oli mielestäni hinta ja laatu aika kohdallaan.

Tuo Pegasus näytti aika hassulta. Pitäis päästä kokeilemaan ennen kuin osaa sanoa mitään.Voikohan tarkkuus olla kovin hyvä? Syksyllä haastattelin Vesa Kataiston kanssa Piranhaclub-piirtäjää Bud Gracea ja Grace aikoi kuulemma tulevaisuudessa siirtyä semmoiseen vehkeeseen, missä piirretään nestekidenäytölle kynällä, jolloin käden koordinaatio on lähempänä paperille piirtämistä. Ovat vaan kuulemma vielä niin kalliita, ettei ollut raaskinut ostaa.

Timo Kokkila
e-mail: tkokkila@saunalahti.fi
www.saunalahti.fi/tkokkila