Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] jorinaa vanhoista ohjelmista

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 04.12.2001 - 13:59:59

Alkaa se rasteihomma olla selvää pässinlihaa, mutta palaan vielä
muistelemaan...

Mun eka vektoriohjelma oli Micrografixin Draw. Sen kakkosversiolla ja
40mhz:n 386:lla on tehty se yksi muinainen Sarjainfon kansikin (sekä
muutama Veli Loposen toimittaman Usa-Fightersin kansi). Kyseisen ohjelman
ainoa huono puoli oli, että siitä ei löytynyt edes exporttina muotoa jolla
painot olisivat saaneet filejä auki. Muuten tykkäsin todella paljon sen
bezier -työkalusta, jolle edelleenkään en ole nähnyt vertaista. (en ole
kauheesti kyllä katellutkaan)

No, sain Mustanojalta sitten koekäyttöön joskus -94 tai -95 Corelin
kolmosen ja siitä sai tiedostot ulos (mainitussa ai/eps) muodossa. Ostin
ohjelman omakseni ja ainoa ongelma oli enää sen hitaus. Pari konepäivitystä
myöhemmin Pena133:ssä ohjelma pyörähtää jo ihan OK. Nyt 700Mhz:lla ei
tarvitse enää ollenkaan odotella, vaan ohjelma on muuttunut työkaluksi
siinä missä kynäkin.

Menin ostamaan sitten joskus -96 Micrographicsin Drawn nelosversion ja se
oli aivan persiistä. Kallis hidas ja hankala. Samoinhin aikoihin
ilmestyneet Corelin 4 ja 5 versiot todellakin olivat sutta ja sekundaa.
Menetin lopullisesti uskoni päivittämiseen. Toisaalta, kun/jos pärjään
Corelin kolmosella, niin en ole oikein nähnyt mitään syytä vaihtaa.
Siitähän se on kiinni mitä sillä tekee! Mulle on tärkeintä se, että saan
mahdollisimman nopeasti aikaan siedettävää jälkeä. Kun näppäinoikkarit ja
muut on hallussa, niin on se aika vaikea keksiä hyvää syytä päivittämiseen
tai ohjelman vaihtamiseen. Olen kokeillut jonkin verran Corelin 8:aa mutta
en todellakaan jaksa kahlailla niissä valikoissa. Kolmosen pahin puute on
mielestäni se, että vektorikuvan kanssa samaan dokumenttiin ei saa
bittikarttakuvaa, tämä tulee esiin mm. pienissä taittohommissa.

Fotarista mulla on käytössä tuo v3.04. Oli pakko palata nelosesta siihen
kun nepa ei toimi kunnolla Win 98:ssa. (vanhan W95 koneen kanssa ei ole
ongelmia) Tai sitten ongelman juuri on näytönohjaimeni (ATI) joka tässä
vuoden vanhassa koneessa on paskempi kuin yhdessäkään aiemmassa koneessani.
Ajuripäivityksiä ei ole tullut, värit sekoilee välillä Corelissa ja näyttö
kuvan kohdalta muuttuu välillä Fotarissa ihan muhjuksi.

Vielä sananen exporttereista. Kaverilani on uudempi Corel 9 ja hänellä on
ollut ongelmia juuri illuvienneissä. Oman keittiöteoriani mukaan: mitä
monimutkaisempia kikkoja teet lempiohjelmallasi, sitä vaikeampi filejä on
muuttaa jonkin toisen ohjelman (tai käyttiksen) ymmärtämämään muotoon (ja
sitä isompia tiedostoista tulee).

Kivi:
>Oikeastaan Corelin pahin pulma on, että duunit pitää aina muuntaa AI-EPSeiksi
>tai TIFFeiksi ennen kuin lähettää niitä painoon
Tuo on totta. Toisaalta tämä muutosvaihe toimii ainakin minulla hyvänä
tarkistuspisteenä, eli se vaatii jonkinlaista pysähtymistä kun kaikki ei
käykään perinteisesti savettamalla (aito tietokoneverbi).

>layereiden kanssa pelaamaan, niin esim. sarjakuvia värittäessä on helppo
>laittaa musta viivakuva omaksi passiivilayerikseen, joka ei aktivoidu vaikka
>kuinka klikkaisi.
Mä luovuin layereiden käytöstä muutaman vuoden jälkeen. Niitä kun ei
välttämättä tarvitse ja minusta kamojen siirtely tasolta toiselle on vähän
turhaa ja ikävää hommaa.

Tulevaisuuden SUURI haaste onkin sitten siirtyminen piirtopöydän(pad)
käyttöön. Hankkiako paineentunnistava ohjelma vai pitäisikö vain pitää sitä
kynää hiiren korvikkeena. Joku ihan uusi juttu näyttää olevan "Pegasus PC
notes taker" onko kukaan kokeillut? Taitaa olla ihan humbuukia? katso
http://www.havulinna.fi Kauankohan kynän paristot kestää?! :-)

Reima