Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

RE: [puhekupla] tietokonerastereista...

From: Kivi Larmola (kivi@kaapeli.fi)
Date: 03.12.2001 - 19:36:36

>Heh! Äläs nyt Tommi. Satunnaiskäyttöönhän se on mainio ohjelma! Perusteluna se, että hinta-laatu suhde on kohdallaan. 7-version saa muutamalla satasella ja sillä tekee aika monenlaista.

Mä myös käytän Corelia, syynä se, että kun ekan Corelini ostin - joskus 386-aikaan, taisi olla kakkonen tai varhainen kolmonen - oli Freehand aivan lapsenkengissään. Corelit meni nelosen kohdalla huonoiksi, kun niistä kirjoitettiin luuranko uusiksi, mutta jo Corel7 on taas ihan ok. Ja omalla rahalla päivitellen on tosiaan hinta paikallaan. Corelin huono maine perustuu 4 - 5 -versioihin, joissa vektorien editointi kaatoi koneen - paha vika VEKTORIgrafiikkaohjelmassa;-) - eikä EPSitkään toimineet...

Corelissa on kaksi piirrettä, joista erityisesti tykkään - tekstityypin esikatselu pikascrollauksena; auttaa huomattavasti, jos ja kun koneessa on toistatuhatta fonttia aktiivisena, eikun rullaten vaan koesanaa kaikkien fonttien läpi kunnes se oikea valittu välähtää - ja toinen on, että kun oppii layereiden kanssa pelaamaan, niin esim. sarjakuvia värittäessä on helppo laittaa musta viivakuva omaksi passiivilayerikseen, joka ei aktivoidu vaikka kuinka klikkaisi.

Oikeastaan Corelin pahin pulma on, että duunit pitää aina muuntaa AI-EPSeiksi tai TIFFeiksi ennen kuin lähettää niitä painoon, corel-tiedostot on tunnetusti särkyvää kamaa.

Ainiinjoo, Pantone-katselu toimii kanssa ok - ja kunnes se tuntematon, joka lainasi mun isot pantonekartat, suvaitsee palauttaa ne, niin tällä on pakko pelata painon arvotkin. Ja kun jonkun ohjelman saa säädettyä toimimaan, niin en mä joka vuosi rupee uudelleen asentelemaan - photoshopkin taitaa olla 3.05 enkä uudempaa oo edes tarvinnut... ei ehkä ekan polven 133-pentissä pyörisikään...

Kivi, ei edes satunnaiskäyttäjä

  • application/ms-tnef liite: stored