Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Remontti-Reiskan Tee-itse Digirasteri -ohje

From: Petri Bergman (petri.bergman@spokesman.fi)
Date: 03.12.2001 - 15:28:28

> Resoluutio voi olla alhaisempi skannausvaiheessa, kunhan koko (siis
> millimetreina/tuumina/...) on sama. Sanomalehtirasteriinhan riittaa
> ihan hyvin 150 dpin savyoriginaali ... ja yleissaantona voi pitaa jo
> aiemmin mainittua 2,5 * dpi = haluttu lpi. Tai no kait sita voi
> skannata savytkin isolla resolla ... mutta jos on kehno kone, niin
> muutaman kymmenen megan savykuvien pyorittely voi olla tylsaa puuhaa.

Joo, tuo on totta. Muistin vaan sen viimetalvisen (vai kauanko siitä nyt
onkaan) resoluutiokeskustelun, jossa kävi ilmi, että jo 600 dpin viivakuva
näytti joidenkin silmään pikseliseltä.

Resoluutio on tavallaan sivuseikka, itse pointti on pyrkiä pitämään
rasteriosion ja viivakuvan mittasuhteet samana, ettei niitä tarvitse sitten
Photarissa skaalailla ja pyöritellä. Tähän varmin konsti on skannata koko
roska lopullisella resoluutiolla.

pb