Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] tietokonerastereista...

From: Timo Kokkila (tkokkila@saunalahti.fi)
Date: 03.12.2001 - 13:52:52

> Laita se Corel roskista alas.

Heh! Äläs nyt Tommi. Satunnaiskäyttöönhän se on mainio ohjelma! Perusteluna se, että hinta-laatu suhde on kohdallaan. 7-version saa muutamalla satasella ja sillä tekee aika monenlaista. Suurempia ongelmia ohjelman kanssa ei ole ollut ja painotyötkin on tähän saakka onnistuneet ihan OK. Toki ostaisin itsekin muita ohjelmia, jos en itse myös maksaisi niitä. Mutta kuten sanottua, satunnaisiin keikkoihin ihan toimiva. Ja luvattomien kopioiden hankkimiseen ohjelmista en aio ketään yllyttää.

> Kasitit ihan oikein ... viivaoriginaali ja rasteri pitaa tehda omiksi
> erikseen, teet sen savyn vaan eri layereille lopuksi. Jos tuo
> kuulostaa tyolaalta niin sita se ei ole, mikali vaan ottaa tavaksi
> tehda asiat tietyn kaavan mukaan. Mutta siis tietty kannattaa
> sailyttaa kuvassa harmaa ihan savyna, mikali homma toimii.
> Alkuperainen kysymys taisi koskea vain sita miten tulostimesta saa
> mukavaa rasteria ulos ... Timolla on saadot kohdallaan. Hyva Timo!

Joo...kuten aiemminkin yritin selittää, itse olen skannannut mv-piirroksen koneeseen, muuntanut harmaasävykuvaksi ja lisännyt esim. 20% harmaata ämpärillä kaatamalla (hieno tietsikkatermi). Kun sitten säädän page setup-valikon screen-asetuksia, saan laserista ulos kuvan, jossa on viivapiirros ennallaan, mutta mukana haluamani kokoinen pisterasteri. Sama näköjään onnistuu tuolla 2-väri bittikartaksi muuntamallakin. Säädöistä en tiedä... 300 dpi laserini on 6-7 vuotta vanha, joten ehkä se on niin tyhmä, ettei se osaa ajatella itse mitään ja uskoo mitä sille kerrotaan :)

Säädöistä vielä: Tuntuvat olevan kohdallaan. Pyydän anteeksi siltä listan jäseneltä, jolle lähetin juuri äsken 5 kopiota samasta sähköpostista! Lupaan muuttaa tapani...

Timo Kokkila
e-mail: tkokkila@saunalahti.fi
www.saunalahti.fi/tkokkila