Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] (varoitus) Pauli Kalliolle puukkoa selk ään Rumbasta!

From: Jii (Jii@jasso.com)
Date: 14.11.2001 - 13:32:32

Niin, tämmöistä on sarjakuvatyöntekijän arki. Ei minkäänlaista ammatillista
kunnioitusta muiden ammattialojen taholta, jos omaltakaan, minkä nyt luulisi
olevan itsestäänselvyys Paulin ja Villen kaltaisten mestarien kohdalla.

Olen erittäin pahoillani poikain puolesta (Jos luette näitä juttuja,
riimiterveisiä teille: näyttäkää niille, Pauli ja Ville!), semminkin, kun
tuollaisesta kohtelemisesta on omakohtaisiakin kokemuksia menneiltä
vuosilta, esim. Aamulehden ja Helsinki.net-lehden (nykyinen Aktivist.fi)
taholta: sain tietää lopareista vasta kysellessäni seuraavan lehden
deadlinea, aihepiiriä jne... Suomalaista sarjakuvapiirtäjää voi kohdella
aivan miten haluaa, tuntuu olevan kirjoittamaton fakta joka aina silloin
tällöin palautetaan mieliin mitä sikamaisimmilla tavoilla mitä
pöyristyttävimmissä yhteyksissä. Sen sijaan lukuisia ulkomaisia
ikuisuussarjoja ei ilmeisestikään tulla koskaan poistamaan lehtien
sarjakuvasivuja tylsistyttämästä, mikä antaa selvästikin ymmärtää, että
sarjakuvaa lukevia ihmisiä pidetään henkisesti jumiutuneina näivettyneinä
imbesilleinä. Ei siis uskalla edes ajatella, millaisina piirtäjiä pidetään.
Vaikka sillä nyt ei tekemisen kannalta ole yhtään mitään väliä.
(Toimeentulon kannalta sitten enemmänkin...) Lukekaapa Crumb & Pekar
-albumi: siellä on parissa jutussa käsitelty aihetta aika osuvin
sanankääntein.

Totean vielä, että onneksi uran varrelle on osunut, ja osuu yhä,
asiallisestikin suhtautuvaa lehdistöä ja kustantajaa.

Koettakaa kaikki jaksella,
terv. Jii