Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Mattotti menneisyydestä

From: Mika P Lietzen (mplietze@cc.helsinki.fi)
Date: 09.11.2001 - 12:07:07

Lunta! Lunta!

Mutta asiaan. Satuin taannoin löytämään kirjastosta Mattottin
Mies ikkunassa -sarjakuvaromaanin. Hämmästyttäväksi asian tekee
se, etten tiennyt sellaisen olemassolosta mitään. Teos julkaistiin
1992, jolloin en ajatellut sarjakuvia lainkaan. Siksipä näky
sai hieraisemaan silmiä toisenkin kerran, eihän Suomessa
tällaisia teoksia pitäisi edes olla.

Tarina on kyllä paikoin lähes oksettavan tekotaiteellista ja
suomentajia tekisi mieli lyödä korville, mutta piirrosjälkeen
haluaisin hypätä uimaan. Mattottin ohut viiva on niin ilmavaa
ja kaunista, että äkillisen tuulahduksen voisi kuvitella
puhaltavan viivat sivuilta pois.
Ja kansikin on vielä kaiken lisäksi vakuuttava, yksinkertainen,
romaanimainen.

Kaikkine puutteineenkin aikamoinen aarre. Siksi ajattelin tästä
julkisestikin kertoa, kun yleensä aina vain moititaan sitä ettei
suomeksi julkaista mitään. Minä en tosin tiennyt edes etsiä tällaista.
Mutta moni tämän varmasti jo tunsikin entuudestaan.

mika