Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] sanoma

From: Heikki Kaukoranta (heikki.kaukoranta@helsinki.fi)
Date: 30.10.2001 - 13:26:26

Tekijänoikeuden asiantuntija voisi kommentoida perusteellisemmin. Amatöörinä vain pari ajatuksen poikasta.
Kuvittaja, kääntäjä, kirjailija, säveltäjä, muusikko tekee paitsi työtä myös usein sellaisia tuotoksia, joihin hänelle tulee tekijänoikeus.
Kuvaan - tai vaikka käännökseen - liittyvällä tekijänoikeudella voi sitten tehdä myöhemminkin kauppaa, kalliimmalla tai halvemmalla.
Onkohan tässä nyt ollut sellaisesta käytännöstä kyse, että Sanoma oy on etukäteen vaatinut tekijöitä myymään kaikki tulevat käyttökerrat ilmaiseksi? Vai onko yhtiö tarkoittanut vaatia tekijänoikeuksien siirtoa tekijältä itselleen?

Toivoisin omasta puolestani, että kääntäjillä olisi mahdollisuus samanlaiseen prosenttipohjaiseen palkkioon kuin minkä runoilija Salonen, romaanikirjailija Paasilinna tai
vaikkapa sarjakuvantekijänimimerkki Hergé varmaan ovat neuvotelleet.
Happamana seuraan, kuinka Otava ottaa Tinttien suomennoksista yhä uusia painoksia ja ansaitsee lisää rahaa. Kun taas Soile Kaukoranta ja minä olemme saaneet esimerkiksi Lento 714:n suomennoksesta rahaa ainoan kerran vuonna 1970. (Ihan hyvin kyllä, myönnetään,
FIM 6.- sivulta silloin. Olisikohan se n. FIM 40-60 tänään? - Siis siltä yhdeltä painokselta. Ja palkkiokuittia kassalla allekirjoittaessa huomasi sitoutuvansa myymään tekijänoikeutensa samaan hintaan kaikkien tulevienkin painosten osalta.)

Mitä makkaranvalmistusrinnastukseen tulee, en jaksa uskoa ainakaan suoralta kädeltä, että nakki tai mustakaan makkara olisi teos tekijänoikeuslain tarkoittamassa hengessä.

*** Arvelee *** Heikki Kaukoranta