Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Mangasta termeihin


From: Mikko Kalajoki (mikko.kalajoki@torma.fi)
Date: 12.09.2001 - 14:34:34


kuvagra@nic.fi writes:
>Koko visuaalinen kulttuuri on Nipponissa erilainen
...
> Se on täynnä ikonimaisia
>symboleita
>
Hyvää keskustelua! Korkealentoista artikulointia!
Kiinnitän kuitenkin huomiota yhteen (ehkä epäolennaiseen) terminologiseen
juttuun. Ikonin ja symbolin käsitteethän ovat tuttuja kaikille semiotiikan
huru-ukkojen teorioihin perehtyneille. Jako ikonin, indeksin ja symbolin
käsitteisiin on peräisin yhdysvaltalaiselta filosofi ja loogikko C.S.
Peirceltä. Jaotteluun kuuluvien kolmen merkkiluokan merkeillä on erilainen
suhde kohteeseensa eli siihen, mihin ne viittaavat. Ikoninen merkki
muistuttaa kohdettaan jollain tavoin, eli sarjakuvasta puhuttaessa se
näyttää kohteeltaan. Indeksisellä merkillä puolestaan on suora yhteys
kohteeseensa, eli merkki ja kohde ovat jotenkin kytkeytyneet toisiinsa.
Esim. savu on tulen indeksi ja vaikkapa sarjakuvassa kurtistuneet
kulmakarvat tai muut ilmeet voivat olla vihan, pelon tai muun tunnetilan
indeksejä. Symbolimerkki ei sen sijaan ole kytköksissä kohteeseensa eikä
muistuta sitä, mutta ihmiset ovat keskinäisellä sopimuksella kulttuurin
sisällä päättäneet, mitä se edustaa. Esimerkiksi liikennemerkit tai muut
opasteet ovat oivallisia esimerkkejä symboleista viestinnässä.

Näinollen vaan mietityttää että millaisia ne ovat nuo ikonimaiset symbolit
;-)

t. fishRiver

(Lisää saivartelua esim. Fisken teoksessa "Merkkien kieli. Johdatus
viestinnän tutkimiseen.")


S u o m e n S a r j a k u v a s e u r a n S ä h k ö i s e t S i v u t
pääsivu
| seuran toiminta | kupla-akatemia | piirtäjät | alan toiminta | viikon verkkosarja | posti | linkit