Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Festarit....

From: Bobcat . (bobcat_112@hotmail.com)
Date: 10.09.2001 - 20:51:51

Herkko Eskelinen:
>Voisko olla osasyynä se, että manga näyttää kovin samantapaiselta vähän
>jokapaikassa ja
>euroopan/amerikan sarjakuvat on sitten tyylillisesti enempi rönsyileviä.

Jaa-a... ehkä. Tai ehkä kaikki manga vaan näyttää asiaan perehtymättömistä
melko samalta. Jotkut eivät esim erota Pokemonia jostain muusta vaikka
tyylit olisivatkin aika erilaisia. Tai erilaisia ja erilaisia, onhan
kaikessa mangassa jotain samaa, se on ihan totta.... Toissaalta löytyy
belgialaisesta sarjakuvastakin jotain samaa, ja aika lailla löytyykin.

Uskon, että aika useata ottaa tämä mangajuttu päähän, mutta en vain ymmärrä
miksi jonkun maan sarjakuvista saa ottaa vaikutteita ja jonkun toisen taas
ei. Ehkä jotkut kokevat uhkana mangan leviämisen länsimaihin. Totta on, että
manga on kehittynyt melko eristyksissä pitkään, mutta länsimaistahan ne
vaikutteet Japaniinkin alunperin tulivat.

Ehkä asoita selventäisi jos joku selittäisi miksi manga vaikutteet ottavat
päähän ja miksi mangasta ei vaikutteita pitäisi ottaa. Jostainhan ne
vaikutteet väkisinkin tulevat, usein siitä mitä itse paljon lukee ja mikä
kolahtaa. (Vaan pelkkää sarjakuvaahan se mangakin on, ja monien hehkuttama
syvällisyyskin puuttuu usein kokonaan)

Aura I.