Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Natsi-Kari & Heinonen

From: Vainio Jyrki (jvainio@urova.fi)
Date: 19.06.2001 - 00:16:16

> Kantani on, että Kari Suomalaisen piirrokset ovat mielikuvituksen
> riemujuhlaa. Hänen nimeään ei voi jättää mainitsematta suomalaisista
> kynäniekkaneroista puhuttaessa.

Siinä on vielä sekin, että jos sitä parjattua yleiskäsitettä, "kadunmiestä",
pyytää nimeämään jonkun sarjakuvapiirtäjän, niin Karin nimi todennäköisesti
tulee ensimmäisenä mieleen. Tai sitten Walt Disneyn.
Tämä ei ole pelkkä "vanha klisee", vaikka niin voisi ajatella!!

> Vanha jäärähän se mies oli. Muusikkona en voinut sietää hänen
> perseestäolevaa, perustelematonta vihaansa harmonikkaa kohtaan.

Siinä tapauksessa suosittelen välttämään hänen viimeistä teostaan, "Menestyjän
käsikirjaa". (Jonka ostin - kirjakaupan alelaarista!). Hassu teos, välillä
oikein terävää ja nasevaa maailman havainnointia ja välillä sitten taas juttu
karkaa aivan hölmöksi. Tässä hän erityisesti näyttää ottavan silmätikukseen
jazz-musiikin, niiden muiden vakiintuineiden päähänpinttymiensä lisäksi.

> Tietääkö kukaan, mikä tuo "Kai Heinonen" - juttu on?

Kai Heinonen on edelleen aktiivinen piirtäjä, vaikka taitaa melkeinpä tuota
Karin ikäluokkaa ollakin. Ainakin Lapin Kansan toimitukseen uusia kuvia
tipahtelee melkein päivittäin. (Lehteen niistä päätyy ehkä 30-40 prosenttia).
Anekdootti: muistan nähneeni Kain tv:ssa eräänä vappuna piirtelemässä
karikatyyrejä ilmapalloihin. Hänen iso temppunsa oli, että hän pystyi piirtämään
yhtä lailla molemmilla käsillään.

> luettua niitäkin kokooma-albareita, enkä tosiaan erottanut "Kai":ta
> "Kari":sta.

Tämä kuulostaa kummalliselta. Kai käyttää kuvissaan hiusviivavarjostusta, joka
selvästi eroaa Karin tyylistä. Olen nähnyt vain pari hänen vanhempaa kirjaansa,
mutta niissä ero oli mielestäni vielä selvempi. Karikatyyreissä oli lähdetty
enemmän fotorealistisesta suunnasta liikkeelle. Nyttemmin hän on vähentänyt
varjostuksen käyttöä ja sikäli lähentynyt Karin tyyliä, mutta tulos on vähän
semmoinen suttuinen. Painaako ikä kynää?
Jos puhutaan sitten muusta sisällöstä kuin tekniikasta, niin SE on eri juttu:
Kai on kopioinut suoraan Karin henkilögalleriaa rysänperäläisineen kaikkineen
(nimet eivät sentään "kai" ole samoja?!). Niin ovat monet, monet muutkin...
Jos satuitte näkemään, Kemissä viime keväänä oli näytteillä jonkun suomalaisen
keräilijän yksityiskokoelma pilapiirrosoriginaaleja. Tarjolla oli niin tökeröitä
Kari-plagiaatteja jostain maakuntalehdistä, ettei ole tottakaan. Nähtävästi jos
on kotoisin lehden levikkialueelta ja osaa auttavasti kopioida Karin piirroksia
huopakynällä, saa töitään julki. Mieleen tulee vain kysymys, julkaisevatko
lehdet mieluummin näitä "oman kylän poikia", kuin ammattipiirtäjiä, jotka
toimittaisivat töitään joltain muulta paikkakunnalta? (Noin kerran viikossa, kun
minä itse toimitan Lapin Kansalle piirroksia "paikkakuntalaisena", ne ainakin
pudottavat Kain ja Remeksen piirrokset tieltään. Mutta SEHÄN on tietysti aivan
eri juttu... ;-)

---Jyrki Vainio