Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Hatutetaanko... -> Natsi-Kari & Perhaps Heinonen

From: Janne Kuusinen (jkuusine@siba.fi)
Date: 18.06.2001 - 23:00:00

Vainio Jyrki wrote:

> Ja muistaakseni hän vielä jossain muistelmakirjassaan vähän niinkuin vihjaisi,
> että olisi se voinut aikaisemminkin tulla, toteamalla että "kaikilla kavereilla
> semmoinen jo oli".
> useampaa kuin yhtä kuvaa piirroksissaan. Välillä myöskään niissä ei
> varsinaisesti ollut mitään kantaaottavaa sisältöä, vaan olivat ihan puhdasta
> viihdettä - eli ne vähän niinkuin lakkasivat olemasta poliittisia
> pilapiirroksia. Mitä ne sitten olivat elleivät sarjakuvaa?

  Täällähän nousee mielenkiintoisia, tervehenkisen riitelyn arvoisia aiheita tämän
tästä. Stone tuossa jo provosoikin mukavasti alustuksen.
  Kantani on, että Kari Suomalaisen piirrokset ovat mielikuvituksen riemujuhlaa.
Hänen nimeään ei voi jättää mainitsematta suomalaisista kynäniekkaneroista
puhuttaessa. Sarjakuvaako? Ehkäpä puolisellaista: joistakin pilapiirroksista saa
hyvällä tahdolla muokattua päässään lyhyen sarjakuvan. Karikatyyrin mestari.
  Vanha jäärähän se mies oli. Muusikkona en voinut sietää hänen perseestäolevaa,
perustelematonta vihaansa harmonikkaa kohtaan. Ja ehkäpä Hesariuransa loppupuolella
mies meni liian pitkälle. Enkä uskalla edes ajatella, miten hän on jälkeläisensä
"kasvattanut". Mutta jotain todella ihailtavan old schoolia hänessä oli ja on.
  Susta tulee uusi Kari Suomalainen, sanoivat sukulaiset aina minulle, kun piirsin
huopakynällä pari masia kouluvihkoon. Ja kas: olen jo tatuoinut swastikan otzaani.

-Qsine-

  PS: Tietääkö kukaan, mikä tuo "Kai Heinonen" - juttu on? Kakarana tuli aina
luettua niitäkin kokooma-albareita, enkä tosiaan erottanut "Kai":ta "Kari":sta.
Onko tämä "Kai" jokin "Kari" - wannabe/plagiaatti: sen verran samankaltaisia
karikatyyrit ovat. Onko "Kai" vielä elävien kirjoissa? Onko "Kai":n ja "Kari":n
välillä koskaan käyty plagiaattioikeudenkäyntejä. Tiedättehän: "Kai" vs. "Kari"?