Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

RE: [puhekupla] Hatutetaanko stadilaisia v. 2002?

From: Reima (kuvagra@nic.fi)
Date: 15.06.2001 - 14:06:06

>ottaisit hatun pois? Sen pitää olla sitten mielellään Helsinkikäinen, että
>puntit tasoittuu ;-)
>Kari Suomalaiselta, totta kai. Mies itse kieltäytyi hatusta ensimmäisen

Tuossa on pointti. Otetaan hattu pois kaikilta, jotka ovat heittäneet
veivinsä! Helsinki-muu maa tilanne tasoittuu huomattavasti, asianosaiset
eivät voi närkästyä saati puolustautua ja sitten meillä on monta
"uusiohattua" jaettavaksi vai vihkaa eteenpäin. On sitä historiaa ennenkin
kirjoitettu uusiksi. :-)

Vakavasti puhuen, koko hattupakkaa sekoittaa (tai sekoitti) merkittävästi
se, että tiettyjä konkari -tyyppejä on loogista palkita elämäntyöstä tai
urasta vielä silloin kun he ovat jotenkin tolkuissaan.

Ville Hänninen
>Päähattu-palkinto jaetaan nähdäkseni taiteellisesta tuotannosta,
>esimerkiksi "vaihtoehtoisuus" ei kuulu kriteereihin ääneenlausutusti,
>minusta ei rivien välissäkään. Sen sijaan omintakeisuus kyllä, mutta
>sehän on eri asia.
Niin, eihän noista jakoperusteista kauheasti nytkään keskusteltu, ja hyvä
niin. Sillä tunnetusti hallitusten jäseniltä lytyy hyvinkin erilaisia
mielipiteitä siitä, mikä on hyvää sarjakuvaa, mikä on taidetta ja kuka on
Taiteilija, mikä on ansiokasta, jne.

Sarjakuvaseuran hallituksen tai Puupäähatun funktio ei voi minun mielestäni
kyllä olla mikään alan taiteellisuus-, tai omintakeisuusmittari. Kun
potentiaalisten hakijoiden lista on kasassa, aletaan tehdä kompromissejä ja
tässä keskustelussa otetaan huomioon monen laisia asioita ja yhteksiä. Taas
tuli mieleen yksi juttu, josta puhuttiin, ja joka on mielestäni kyllä aika
hyvä kriteerikin. Eli se, mikä on piirtäjän tai sarjan vaikutus
sarjakuvasceneen ja yleisemminkin.

Se mitä Ville sanoi hatun arvosta:
>Minusta positiivisinta Puupää-hatussa on se, että se on säilyttänyt
>vuosien mittaan arvonsa.

On todellakin hieno asia. Vaikka myöntöön ei jonkun Nobelin tai Finlandian
tyyliin sisälly hulppeaa rahasummaa, on hattu silti varmasti haluttu ja
herättää tunteita ja intohimoja. Siinäpä vasta kouluesimerkki onnistuneesta
brandin rakentamisesta. Hatunsaajiin liitetty/liittyvä positiivinen imago
ja julkisuusarvo kasvattaa koko ajan myös symbolina ja tunnustuksena
toimivan puupäähatun arvoa! On sarjakuvapiirtäjiä ja on hatuttuja
sarjakuvapiirtäjiä.
:-)

Reima