Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Eurooppalaisen sarjakuvan saatavuudesta

From: Vainio Jyrki (jvainio@urova.fi)
Date: 14.06.2001 - 18:06:06

Lainaus Heikki Kaukoranta <heikki.kaukoranta@helsinki.fi>:

> Siitä tulikin hyvä aikakauslehti. *** Heikki K.

Hear, hear! Minun sarjakuvaharrastukseeni Non Stop ainakin on jättänyt
lähtemättömän jäljen (vähän liikaakin, sanovat jotkut piirroksiani nähneet...),
vaikka lehti ilmestyikin ennen minun aikaani. Kaverin isoveljellä oli täysi
kokoelma, joka siirtyi perintökaluna minunkin kaveripiiriini. Hienoa, että
laadukkaita Dupuis-sarjoja on nähty Suomessa senkin verran.
Niinkuin joku (Vesa?) huomauttikin, samat sarjat, joista sittemmin on nähty
albumeita, olivat Non Stopin aikoihin paljon parempia. (Eikä tämä ole vain
nostalgiaa, samaan tulokseen päätyy, kun niitä nykyäänkin vertaa).
Ihmetyttääkin, miksei näiden sarjojen (esim. Sammy Day) julkaisemista jatkettu
siitä, mihin Non Stopeissa jäätiin, vaan albumit alkoivat aivan uusimmista
tarinoista. Nyt näissä sarjoissa (Sammy, Natasha, Yoko Tsuno...) on Suomessa
näkemättömien tarinoiden mittainen aukko keskellä. Olisiko syynä joku
sopimustekninen juttu?
Niin muuten, ne käännökset: tässä saattaa se nostalgiakin vaikuttaa, mutta
minulle ainakin ainoaa oikeaa sarjakuvadialogia on se Non Stop -tyyli, missä
hahmot toistensa kurkkuun käydessäänkin vielä teitittelevät toisiaan! ;-)
Pielinen, te senkin...

---Jyrki Vainio