Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Digipainamisesta vielä

From: Teemu Ollikainen (temeteus@hotmail.com)
Date: 14.06.2001 - 13:19:19

Digi-digi-digi....

>mustavalkoista jälkeä tekeekin vielä kohtuu hintaan diginä, niin
>värillisenä (kansi) se käy helposti liian kalliiksi.

True. Tietty kannet voi tehdä miten vaan ja niittauttaa digivihkoon.

>Eli montako kappaletta oli painos, millainen paperi ja kansi?

Muistaakseni 150-parisataa lehteä, ohkanen (kopio)paperi, kansi paksumpaa,
ei kiiltävää.

>Vaihtoehtoisesti voisit kertoa kyseisen lehden (painolle maksetun)
>kappalehinnan, niin päästään asiaan :-)

Yhden yksittäisen lehden kappalehinnaksi tulee siis jotain neljän ja kuuden
markan välillä.

>Minusta ollaan vähän hakoteillä kun yritetään saada kopio muistuttamaan
>oringinaalia.

Eikö kopion funktio ole olla mahdollisimman tarkka _kopio_ originaalista?
Jos näin ei ole, olen todella hakoteillä, ollut jo pitemmän aikaa. Mitä
vähemmän kopion ja originaalin välillä on yhtäläisyyttä, sitä vähäisempi on
kopion arvo. Kopiokoneella kikkailu on tietty oma lukunsa, siis jos halutaan
nimenomaan aikaansaada krouvia jälkeä.

Tietty taso pitää olla, mutta kuvat on loogista tehdä
>painettavaksi, old school -meininkiä siis.

Haa! Vastustan. Vanhalle koululle pitää maksaa kunnioitusta, mutta onhan
toki niin, että painotekniikan, grafiikkaohjelmien, paperien ja yleensäkin
kaiken kehittyminen palvelee sarjakuvaa siten, että voidaan toteuttaa
sellaisia projekteja, jotka parikytä vuotta sitten eivät olisi olleet
mitenkään mahdollisia / amatööreillä ei olisi ollut niihin unissaankaan
fyrkkaa. Mitä niillä kaikilla härveleillä muuten tehtäisiin?

T-mu Ol'dirty