Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Digipainamisesta vielä

From: Teemu Ollikainen (temeteus@hotmail.com)
Date: 13.06.2001 - 15:44:44

>- Digipainaminen
>on minusta kyllä aika marginaalinen juttu, kun muutenkaan ei tahdota päästä
>ihmisten tietoisuuteen, niin ei sitä millään 5 tai 10 kpl painoksilla
>ainakaan tehdä.;-)

Marginaaliselta se voi näyttää, mutta kuten Ronkainen sanoikin, se tulee
valtaamaan lisää alaa. Toimittamani Turun sarjakuvaseuran lehti Tursas on
tehty digipainamalla ja olen ollut itse varsin tyytyväinen hommaan. Firmojen
välillä on varmasti eroa hinnassa, työn nopeudessa ja yleisessä
joustavuudessa, mutta täkäläinen Digipaino (ent. Unipaps) tekee hyvää jälkeä
melko pikkusummilla (esim. tonnilla tekee jo hillittömän laatikollisen
b5-kokoisia 32-sivuisia lehtiä). Kopiokoneella saadaan tehtyä myös aivan
mainioita lehtiä, mutta valokuvien ja esim. ohennetulla musteella tehtyjen
harmaaävysarjiksien kopioiminen ei juurikaan natsaa. On muuten outoa, että
digipainoa ei hyödynnetä enempää muissa kuin sarjislehdissä ts.
pienyhdistys- ja ammattikuntalehtitasolla.

t-mu