Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kuppikunnat

From: vranta@mappi.helsinki.fi
Date: 13.06.2001 - 12:25:25

Reima:
> Puhuessani kuppikunnista tarkoitin sitä, että koska markkinat ovat
> pienet kaikkien etu olisi siinä, että otettaisiin tukimarkat ja kuluttajien
> rahat pois sieltä mistä niitä olisi mahdollista ottaa. Keskenään riitaisa
> joukko keskittyy edelleen johonkin ihan muuhun - ja valittamiseen.

Minä otin kuppikunnat jonkinlaisena positiivisena monipuolistumisena. Mutta
olen kyllä sitä mieltä, että sarjakuvapiirtäjien pitäisi toimia ehkä enemmänkin
yhdessä, koska totta kai meillä on yhteisiä etuja ajettavana riippumatta
mieltymyksistä ja tekotavoista.

> Minusta SSS voisi olla (ja onkin) juuri se sarjakuvaa
> lobbaava taho, jota Ville Ranta peräänkuulutti.

Sitähän se voisi olla. Pitäisi miettiä (tälläkin listalla on seuran hallituksen
jäseniä ja tervetuloa vain muutkin) tapoja, jolla sitä työtä tehtäisiin.
Äkkiseltään katsottuna suurin ongelma tuntuu kuitenkin olevan se, minkä Reima
mainitsi eli:

> Piirtäjillä on eniten oma lehmä ojassa, mutta myös vähemmän aikaa kuin
> muilla sarjakuvaa harrastavilla, sillä keskittyminen piirtämiseen vie
> niin paljon aikaa jos sitä meinaa tehdä edes jossain mittakaavassa.

Sama ongelma on pienkustantamisessa. Kustannustoimintaan on niin helvetin vähän
varaa panna aikaa ja vaivaa, kun piirtää samalla. En voi uskoa, ettei tässä
maassa olisi muitakin kuin piirtäjiä, jotka ovat kiinnostuneet
sarjakuvakulttuurin kehittämisestä. Heidät pitää vain löytää.

ville