Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Kuppikunnat

From: kuvagra@nic.fi
Date: 13.06.2001 - 10:22:22

Puhuessani kuppikunnista tarkoitin sitä, että koska markkinat ovat pienet
kaikkien etu olisi siinä, että otettaisiin tukimarkat ja kuluttajien rahat
pois sieltä mistä niitä olisi mahdollista ottaa. Keskenään riitaisa joukko
keskittyy edelleen johonkin ihan muuhun - ja valittamiseen.

Jokainen harrastaja on tavallaan alan auktoriteetti ja mielipidevaikuttaja,
eli silläkin on merkitystä miten itse suhtaudumme muiden tekemisiin.
Haukummeko kaiken paskaksi vai olemmeko hengessä mukana (mitä se sitten
kenenkin kohdalla tarkoittaa) Jokainen kotimainen julkaisu ja lehtisarja on
tärkeä. Vaikka se ei täyttäisikään Sinun hyvän sarjakuvan kriteerejäsi,
sillä voi olla muita hyviä perusteluja olemassaololleen. Positiivisesta
suhtautumisesta ja asioiden tekemisestä yhdessä on vielä pitkä matka
hypettämiseen. Usein kumminkin se hyvän kaverin suositus tuo juuri
tarvittavan lisäarvon joka saa kuluttajan ostamaan jonkun tuotteen.
Kiertäen ja kaartaen olen puhunut tässä mm. Suomen Sarjakuvaseura ry:n ja
Sarjakuvantekijät ry:n tilanteesta joka on minusta käsittämätön. Sen sijaan
esim. Sarjainfo ja Maailman Sarjakuvat ry toimivat huomattavasti fiksummin,
tästä kiitos Ville Hänniselle ja Leif Packalenille.

Saatan ihan turhaan dramtisoida, mutta vallalla tuntuu joissain piireissä
olevan käsitys siitä, että Sarjakuvaseura ei aja 'piirtäjien' tai
'mangasarjakuvan' (tai minun) asiaa, koska kaikki hallituksen jäsenet eivät
ole mangadiggareita tai ammattipiirtäjiä. Tämä kärjistys, johon on
esimerkin vuoksi poimittu pari 'ryhmää' kertoo juuri siitä kentän
hajoamisesta. Minusta SSS voisi olla (ja onkin) juuri se sarjakuvaa
lobbaava taho, jota Ville Ranta peräänkuulutti. Tämä vain edellyttäisi sitä
että useampi ihminen osallistuisi aktiivisesti seuran toimintaan.

Piirtäjillä on eniten oma lehmä ojassa, mutta myös vähemmän aikaa kuin
muilla sarjakuvaa harrastavilla, sillä keskittyminen piirtämiseen vie niin
paljon aikaa jos sitä meinaa tehdä edes jossain mittakaavassa. Tällä
hetkellä hallituksessa on kai 4 piirtäjäksi laskettavaa tyyppiä.
Sarjakuvaseuran vähäisiä resursseja toivottavasti vapautuu kun/jos festarit
saadaan vuoden kuluttua Hip Officen tuotettavaksi.

Reima

Reima Mäkinen
gsm 040-7157 222

kuvagra@nic.fi