Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Sanonpa minXkin jotain

From: Marko Leinonen (marko@remedy.fi)
Date: 12.06.2001 - 10:53:53

vranta@mappi.helsinki.fi wrote:

> Ei sitä tarvitse tavoitella. Se syntyy, jos maailmaan syntyy sarjakuvia, jotka
> elävät kauan ja tuntuvat tärkeiltä sarjakuvan kehitykselle. Eihän sellaista voi
> edes tavoitella, eli sikäli se on "väärin", mutta mitä väärää siinä olisi, jos
> jokin sarjakuvateos olisi joskus suuri maailmankirjallisuuden klassikko? Tai
> jos jotakin muinaista sarjakuvapiirtäjää kerran pidettäisiin Picasson
> kaltaisena?

Ei sarjakuva ole kriisissä. Sarjakuva on taidemuotona ja
ilmaisuvälineenä aivan yhtä vahvä kuin perinteinen kirja. Aina kun uusia
tekniikoita on tullut on pelätty vanhojen taidemuotojen kuolevan, mutta
niin ei ole tapahtunut. Animaatiokin oli kriisissä pitkään television
tultua koteihin. Animaatioita tehtiin nopeasti, halvalla ja huonosti.
Mutta yhtäkkiä alkoikin renessanssi ja animaatio voi paremmin kuin
koskaan.

Sarjakuva omaa valtavan potentiaalin ja sarjakuvan tekeminen ei ole
kiinni rahasta. Hetkittäisesti ja paikallisesti voi tuntua, että
sarjakuvan asema heikkenee, mutten usko mihinkään täydelliseen
"sukupuuttoon". Suomessa tietty hommaa hankaloittaa se, että kun ikää
tulee ja opiskelut jää taakse niin jotenkin pitää itsensä elättää.
Sarjakuvalla se on Suomessa aika vaikeaa, eikä se ole helppoa
muuallakaan maailmassa, mutta hyvät ideat tulevat aina esiin ja niille
löytyy aina lukijansa. Myöskin aika ajoin tulee joku tekijä, jolla on
jotain sanottavaa ja joka löytää sarjakuvasta välineen asiansa
sanomiseen.

Olihan muuan Bill Wattersonillakin aluksi vaikeuksia saada ideoitaan
julki. Luulen että ne syndikaatit, jotka miehen aikoinaan käännyttivät
pois ovat repineet pelihousunsa jo aika monta kertaa...

Marko