Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Kukunor muistoissamme

From: vranta@mappi.helsinki.fi
Date: 11.06.2001 - 09:48:48

> Uusi aika uudet tuulet, erikoiset pienen kohderyhmän "eliittijulkaisut" vielä
> menee, vaikka tuskin moni niistäkään on enää mikään kultakaivos. Ja
> jatkuvuuttahan näillä ei luonnollisesti ole juuri sen 'spesiaali-imagon'
> vuoksi.

Uudet tuulet, tosiaan. Nyt ollaan jossain aallonpohjassa, mutta olin tosissani
uskonut Kukunorin voimaan uusiutua. Kukunor tuntui olevan (haluamatta muita
loukata) sarjakuvan myyjistä dynaamisin. Vastahan ne alkoivat tuoda
L'Associationiakin. "Spesiaali-imagon epäjatkuvuudesta" en ole ehkä samaa
mieltä Reiman kanssa, jos edes tajuan mitä Reima tässä tarkoittaa, mutta niin
sanottujen Suurten Tarinoiden aika on sarjakuvassa ohi. Sama tilanne kuin
kaunokirjallisuudessa viime vuosisadan alussa. Yleisöt hajoaa, kenttä hajoaa ja
monipuolistuu. Se on luonut tunnelman siitä, että sarjakuva kuolee. Ja
kuoleehan se, mutta samalla luo uutta nahkaa. On kauheaa, että vanhat
sarjakuvakulttuurin kulmakivet näyttävät hajoavan tässä aallonpohjassa. Ilman
Kukunoria nousu on vielä entistä vaikeampi.

Mutta uusi kysymys: Mitä meillä vielä on? Mitä ei ole menetetty?

...mutta ehkä kohta menetetään.

ville